Bestel nu jouw exemplaar van Van passie naar boek!

7 tips voor een onweerstaanbaar boekontwerp

7 tips voor een onweerstaanbaar ontwerp

door | 27 juli 2020 | boekontwerp

> uten lezen

7 tips voor een onweerstaanbaar boekontwerp
Weet je nog, de laatste keer dat je op zoek was naar een nieuw boek? Struinend door de plaatselijke boekwinkel, of gewoon thuis op de bank, op je telefoon bij je favoriete online boekhandel? Zonder dat je precies wist wat je zocht. Of misschien zocht je iets bij een bepaald onderwerp waar je meer over wilde weten, maar had je nog geen idee wat dat exact zou zijn.

Herinner je je nog waar je op lette? Waarschijnlijk keek je bij je favoriete genre, en ging je gewoon de planken of de lijsten af met je ogen. Waar bleef je blik hangen? Wat maakte dat je een boek oppakte of doorklikte?

Zonder enige twijfel durf ik te stellen dat het de cover was die je blik ving en je nieuwsgierigheid wekte. Ik weet zelfs zeker dat je boeken bent tegengekomen die inhoudelijk misschien precies waren wat je zocht, maar waar je niet eens naar gekeken hebt. Gewoonweg omdat de covers niets met je deden, je niet triggerden. Grote kans dat je die boeken niet eens bewust gezien hebt, maar er gewoon overheen hebt gekeken.

Stel je nu even voor dat jouw boek inmiddels klaar is, en tussen deze boeken staat. Dit scenario is dan wel het laatste wat je wil. Je hebt toch niet voor niets je ziel en zaligheid in je boek gestoken? Je wil een cover die passie uitstraalt, zodat potentiële lezers je boek oppakken of doorklikken, ermee naar de kassa gaan, en het van voor tot achter lezen.

Het succes van je boek valt of staat met een onweerstaanbaar ontwerp. Een goed ontwerp is als magie, maar het goede nieuws is dat er geen geheime toverformule voor nodig is. Lees hieronder wat dan wel.

1. Content is king, het ontwerp is zijn basis

Jouw verhaal is de basis. Het ontwerp van je boek moet daarbij aansluiten, geen verhaal op zich vertellen. Een boekcover is dus niet het paradepaardje van je ontwerper, maar het visitekaartje van jouw boek.

2. Een goed ontwerp zorgt voor een goede leesbaarheid

Hoe mooi een ontwerp ook is, het is volkomen nutteloos als potentiële lezers niet in één oogopslag kunnen zien waar het boek over gaat. Vooral als je boek online verkocht zal worden, is het belangrijk dat de titel, en liefst ook de ondertitel, zelfs op postzegelformaat leesbaar is.

Bijzondere lettertypes kunnen je boek een eigen, onderscheidende uitstraling geven, maar pas hier wel mee op. Pas als de titel goed leesbaar is, zullen voorbijgangers zich geroepen voelen om je boek te lezen.

3. Ken je lezer

Als het goed is heb je je, al voordat je begon met schrijven, verdiept in wie je lezer is. Zorg dat het ontwerp van je boek hier naadloos bij aansluit.

Is je boek bedoeld voor mannen, dan ligt roze niet voor de hand. Is het een zakelijk boek, dan kan de cover typografisch zijn en vooral uit tekst bestaan. Ingewikkelder dan dat is het niet.

Hou rekening met het genre van je boek zwangerschap
Boeken over zwangerschap: veel roze en pastelkleuren

Hou rekening met het genre van je boek voertuigen
Boeken over auto’s: veel donkere, blauwe tinten

4. Voldoe aan de verwachtingen van je lezer

Kijk eens welke andere boeken er onlangs zijn uitgekomen, die ook interessant zijn voor jouw lezers. Stel je voor hoe jouw boek daar tussen ligt. Natuurlijk wil je dat het opvalt, maar zorg er tegelijkertijd voor dat het aansluit bij de rest.

Je lezer heeft een bepaalde verwachting, en elk genre heeft zijn eigen uitstraling. Die werkt als een code, en vertelt potentiële lezers wat ze van een boek kunnen verwachten. Probeer andere ontwerpen dus niet te kopiëren, maar zorg er wel voor dat jouw boek er mooi tussen past.

Of juist niet, als je bijvoorbeeld een tegendraads verhaal te vertellen hebt, maar hou dan nog steeds rekening met de verwachtingen van jouw lezers. Want als je tegen de ‘code’ in wil gaan, is het belangrijk dat je dit heel bewust doet en begrijpt hoe je lezer denkt.

Hou rekening met het genre van je boek marketing
Boeken over online marketing: veel blauw en veel strakke typografie

Hou rekening met het genre van je boek huishouden
Boeken over het huishouden: overwegend rustige pastelkleuren en wit

Hou rekening met het genre van je boek feel good
Feel good romans: licht, kleurrijk en veel roze

Hou rekening met het genre van je boek thrillers
Historische thrillers: donker en dreigend

5. Hou rekening met trends

Natuurlijk wil je je onderscheiden en opvallen, maar hou ook de trends in de gaten. Niet om die klakkeloos te volgen, maar juist zodat je boek niet binnen een paar weken ‘ouderwets’ oogt.

Sommige trends zijn zo specifiek, dat ze maar heel kort populair zijn. Het laatste wat jij wil is dat potentiële lezers voorbijgaan aan je boek omdat ze de indruk krijgen dat het niet meer actueel is.

6. Het ontwerp stuurt je lezer

Een goed ontwerp is niets meer dan een combinatie van ervaring en vakwerk, maar het resultaat is bijna magisch. Ga maar eens na. Waarom spreekt het ene boek je totaal niet aan en het andere wel?

Dat kan in hele subtiele dingen zittenen gaat verder dan de inhoud van het verhaal dat je leest. Is de tekst bijvoorbeeld veel te klein, dan is het heel vermoeiend om een boek uit te lezen.

Wees je ervan bewust dan een goed ontwerp je lezer stuurt. Koppen en tussenkoppen werken als wegwijzers. Zij geven de rode draad van je verhaal aan, geven structuur aan je boek, en trekken de lezer door je verhaal. Ze werken als een ‘tweede laag’, een code, en moeten dus net zo goed leesbaar zijn als het verhaal zelf.

7. Het verhaal en het ontwerp moeten een eenheid vormen

Dat klinkt ingewikkelder dan het is. Als je cover uitstraalt waar je boek over gaat, en past bij de doelgroep, dan heb je een boek dat zichzelf verkoopt.

Sluit het ontwerp van het binnenwerk daar goed bij aan, en leidt het je lezer door je verhaal zodat hij je boek van voor tot achter lees, dan is de cirkel rond en heb je de magische formule ontsloten.

Wil je meer tips voor een onweerstaanbaar boek voor je bedrijf? In Van passie naar boek lees je alles wat je moet weten!

Van passie naar boek

Hanneke de Wit
Hanneke de Wit, grafisch ontwerper en redacteur bij Tangram Studio en auteur van o.a. Van passie naar boek, hielp al vele ondernemers om een boek uit te geven en zo hun bedrijf te laten groeien.

Een boek maken is een prachtig project. Het helpt je om de doelstellingen van je bedrijf aan te scherpen en zal je meer voldoening geven dan je je ooit had kunnen voorstellen. En het mooiste is dat als jij een boek uitgeeft voor je bedrijf, het meer is dan alleen een aanvulling op je aanbod.

Een boek heeft iets magisch en is een prachtige marketingtool. Het geeft je autoriteit op je vakgebied, opent nieuwe deuren en zorgt ervoor dat je jezelf en je bedrijf kunt promoten op plekken waar je anders niet terecht was gekomen.

Meer lezen?

Hoelang duurt dat nou, een boek maken?

Hoelang duurt dat nou, een boek maken?

Je bent lekker bezig! De tekst van je boek is bijna klaar en je hebt zelfs al een cover laten ontwerpen, zodat je je boek alvast kunt gaan promoten. De reacties zijn veelbelovend en motiveren je nóg meer om je boek af te gaan maken. Maar dan komen de vragen… Wanneer verschijnt je boek? Kan ik het al bestellen?

En daar zit je dan, met een mond vol tanden. Want dit is je eerste boek, en eigenlijk heb je geen flauw idee van wat je nog te wachten staat…

Lees meer
Het ontwerp van een boek: het binnenwerk

Het ontwerp van een boek: het binnenwerk

Het ontwerp bepaalt de uitstraling van je boek. Het is leuk om je te onderscheiden, maar de leesbaarheid en de gebruiksvriendelijkheid voor je lezers moeten altijd voorop staan. Je wilt per slot van rekening dat zij je boek van voor tot achter lezen.

Lees meer
Je boek verkopen: 4 verdienmodellen

Je boek verkopen: 4 verdienmodellen

Je boek verkopen. Hoe ga je dat doen? Heb je daar al over nagedacht, of ben je gewoon aan de slag gegaan en zal je verder wel zien? Een boek schrijven is een intensief proces. Het is leuk maar het kost veel tijd, dus voor jou als ondernemer moet het wel iets opbrengen.

Uitgelicht

Je boek verkopen: 4 verdienmodellen

Je boek verkopen. Hoe ga je dat doen? Heb je daar al over nagedacht, of ben je gewoon aan de slag gegaan en zal je verder wel zien? Een boek schrijven is een intensief proces. Het is leuk maar het kost veel tijd, dus voor jou als ondernemer moet het wel iets opbrengen.

Lees meer

ZORG ERVOOR DAT JOUW BOEK ER KOMT!

Vraag nu het gratis eerste hoofdstuk aan en maak een vliegende start!

Van passie naar boek

Verzonden. Check snel je mail!