Home > Blog > Schrijven > Beter leren schrijven? Ga meer lezen!

Beter leren schrijven? Ga meer lezen!

door | 16 september 2021

uten lezen

Beter leren schrijven, zodat je boek steengoed wordt en er niets op aan te merken valt. Willen we dat niet allemaal? Maar hoe doe je dat? Is er een cursus waar je kunt leren schrijven? Welke kies je dan? De mogelijkheden zijn eindeloos: grammatica, basis of voor gevorderden, romans schrijven, creatief schrijven, thrillers schrijven… Of moet je kijken naar eindredactie of uitgeven?

Overal is wel iets uit te halen, en als je eenmaal gaat zoeken, zie je al gauw door de bomen het bos niet meer. En bovendien, waar haal je de tijd vandaan? Want je hebt een bedrijf te runnen én je wilt een boek schrijven, en cursussen kosten vaak maanden.

Hou je van lezen? Dan heb ik goed nieuws! Schrijven kan je leren door (nog) meer te lezen. Hieronder geef ik je 5 tips:

1. Lees boeken over schrijven

Dat ligt natuurlijk voor de hand, je kunt heel veel leren als je boeken leest over schrijven. Schrijfwijzer van Jan Renkema is wat mij betreft de schrijfbijbel, daarin staat werkelijk alles wat je maar kunt bedenken, en wat niet eens bij je opgekomen was, en ook in Van passie naar boek vind je heel veel schrijftips. Maar kijk ook eens naar boeken over het schrijfproces zelf.

Bijvoorbeeld Schrijven vanuit je hart van Nathalie Goldberg. Dat is vooral gericht op fictieschrijvers, maar staat vol tips voor meer creativiteit en om die lelijke stemmetjes in je hoofd, die zeggen dat je niet goed genoeg bent, het zwijgen op te leggen.

2. Lees boeken over copywriting

Hoewel je bij copywriting misschien meteen aan reclame denkt, kan het je goed van pas komen als je een boek schrijft voor je bedrijf. In The copywriter’s handbook (helaas alleen in het Engels beschikbaar) lees je alles wat je moet weten.

Eerlijk is eerlijk, copywriting is reclame en ik wil echt niet suggereren dat je hele boek één verkoopverhaal moet worden. Maar als je wil dat je boek je klanten oplevert, is het fijn om je hier in elk geval in te verdiepen en je een paar kneepjes uit het vak eigen te maken.

Al is het alleen maar om de juiste mindset te krijgen, want een boek voor je bedrijf is een investering. Hoe je het doet is aan jou, maar een investering wil je terugverdienen, en om te verdienen moet je leren verkopen. En dat is wat copywriting doet.

3. Lees boeken over het waarmaken van je dromen

Een boek schrijven doe je niet in een dag, en als je het zelf gaat uitgeven komt daar best veel bij kijken. Het is daarom echt niet vreemd als je soms twijfelt of je het wel kan, en als je op zoek bent naar motivatie. Gelukkig zijn ook over dit onderwerp vele boeken geschreven, en Alles is uitvogelbaar van Marie Forleo is een van de leukste die ik tot nog toe las.

Hierin lees je hoe je onoverwinnelijk wordt en de moed vindt om je dromen waar te maken, ondanks je angsten. “Alles is uitvogelbaar maakt korte metten met disfunctionele overtuigingen en belemmerend gedrag. Forleo neemt je stap voor stap mee in de achtbaan van creativiteit, verandering en vooruitgang.”

Is dat precies wat jij nodig hebt? Lees dit boek! Je zult er geen spijt van krijgen.

4. Lees zakelijke boeken

Waarschijnlijk lees je die al, want als je een boek wilt schrijven voor je bedrijf denk ik dat je ook graag leest en leert.

Een paar tips:

Dat komt allemaal van pas als je je boek gaat verkopen, maar hou het daar niet bij. Lees alles wat je te pakken kunt krijgen en wat je interesseert, en kijk hoe andere schrijvers het doen.

Hoe bouwen zij hun boek op en hoe zorgen ze ervoor dat lezers klanten worden? Voegen ze call to actions toe aan hun boek? Hoe doen ze dat dan? Erger je je rot omdat je een Amerikaans boek leest en is het net een commercial, of zie je juist gemiste kansen en kom je daardoor op nieuwe ideeën?

Lees en leer. Daarmee bedoel ik niet dat je alles over moet nemen. Door heel veel te lezen ontdek je eindeloos veel manieren om het aan te pakken, maar kom je er ook achter hoe je het niet wilt.

Wil je beter begrijpen hoe managementboeken zijn opgebouwd, dan is Cicero leest Covey van Harm Klifman een aanrader. Laat je niet in verwarring brengen door de titel en lees op welke manieren bekende schrijvers hun managementboeken gebruiken om hun boodschap over te brengen en klanten te krijgen, én hoe ze dat doen.

Het is duidelijk niet vanuit een marketingoogpunt geschreven en heeft best een wat kritische toon, maar ik weet zeker dat je er iets van opsteekt. In de flaptekst staat: “Het lezen van een populair managementboek zal na lezing van Cicero leest Covey nooit meer hetzelfde zijn”, en dat is helemaal waar. 🙂

5. Lees vooral heel veel fictie!

Lezen is ontspannend en ontspanning maakt je creatiever. Juist wanneer je even niet met je project bezig bent, krijg je de beste ideeën. Als je helemaal verdiept bent in een verhaal, ben je volledig afgesloten van de wereld om je heen. Je hersenen krijgen rust, en je zult al snel merken dat, als je even vastgelopen was, je daarna weer barst van de nieuwe ideeën.

Maar dat is niet de enige reden om fictie te lezen. Een goed verhaal grijpt je en laat je niet meer los. Zit je er eenmaal in, dan kost dat je heel wat uurtjes nachtrust, omdat je het boek niet meer weg kan leggen.

Dat is precies wat je met je zakelijke boek ook wilt: dat je lezers in je verhaal worden gezogen en het van voor tot achter uitlezen. Nu schrijf je een zakelijk boek natuurlijk niet als een verhaal, het is geen roman. Toch kan je wel degelijk wat leren van fictieboeken.

Lees er zo veel je kunt en probeer te doorgronden waardoor je er zo door gegrepen wordt. Wat is het wat je zo aanspreekt en op welke manier worden de zinnen en verhaallijnen opgebouwd?

Gebruik deze technieken ook voor je zakelijke boek. Schrijf bijvoorbeeld verhalende intro’s, zodat je lezer niet anders kan dan doorlezen wat je over het onderwerp te vertellen hebt.

Je zal zien dat je schrijfstijl er beter van wordt, en uiteindelijk heb je je tijd dubbel zo goed geïnvesteerd: je hebt iets gedaan waar je iets van leert én wat je leuk vindt.

Schrijfcoaching: een volledige schrijftraining op maat

Wil je een boek schrijven en kan je wel wat hulp gebruiken, of zoek je een stok achter de deur? Dan is schrijfcoaching iets voor jou.

Ik motiveer je en moedig je aan, leer je sneller en makkelijker schrijven, en leer je hoe je een boek schrijft dat voor nieuwe klanten zorgt. Zo lang jij wil, of tot je boek klaar is.

Meer informatie of even overleggen wat ik voor je kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met me op.

Hanneke de Wit

Hanneke de Wit is mede-auteur van Het Bestsellerboek en auteur van (o.a.) Van passie naar boek. Ze is marketeer, grafisch ontwerper, schrijfcoach, redacteur.

In 2012 gaf zij haar eerste boek in eigen beheer uit. Sindsdien volgden er nog vier, en ze hielp vanuit haar bedrijf Tangram Studio al vele ondernemers om ook een boek uit te geven en zo hun bedrijf te laten groeien.

Een boek heeft iets magisch en is een fantastische marketingtool. Het geeft je autoriteit op je vakgebied, opent nieuwe deuren en zorgt ervoor dat je jezelf en je bedrijf kunt promoten op plekken waar je anders niet terecht was gekomen.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *