Home > Blog > Uitgeven > Btw-verhoging: btw op boeken van 6% naar 9%

Btw-verhoging: btw op boeken van 6% naar 9%

door | 14 november 2018

uten lezen

Het lage btw-tarief wordt per 1 januari 2019 verhoogd van 6% naar 9%. Boeken vallen onder het lage btw-tarief, en de btw-verhoging zal waarschijnlijk grote gevolgen hebben voor uitgevers en boekwinkels.

Maar wat nou als jij maar één of enkele boeken in eigen beheer uitgeeft? Zijn de gevolgen dan hetzelfde, of zou de btw-verhoging voor jou een onverwachte kans kunnen zijn?

 

Aanpassing Wet op de vaste boekenprijs

Door de Wet op de vaste boekenprijs (Wvbp), mag je de prijzen van boeken niet zomaar veranderen. Vanwege de btw-verhoging is er echter een uitzondering gemaakt.

Hoewel de prijs van een boek normaal gesproken pas een half jaar na publicatie mag worden gewijzigd, mogen uitgevers de verkoopprijs van hun boeken die korter dan een jaar geleden zijn verschenen, per 1 januari 2019 eenmalig wijzigen. Om de btw-verhoging op te kunnen vangen, maar ook om de nieuwe prijs af te ronden.

Een boek dat onder het oude btw-tarief bijvoorbeeld € 19,95 kostte, zou als je de btw omrekent van 6% naar 9% € 20,51 gaan kosten. Dat kan dan worden afgerond op een beter bruikbaar bedrag, zoals bijvoorbeeld € 20,95.

 

Je prijzen gelijk houden en de btw-verhoging zelf dragen

De waarde van alle voorraden Nederlandse boeken zal op 1 januari in één klap enorm dalen. Als je boeken uitgeeft, sta je dus voor een lastige keuze.

Hou je de prijzen van je boeken gelijk en draag je het verschil in btw zelf? Of verhoog je de prijzen zodat de consument het btw-verschil, of een deel hiervan, betaalt?

De eerste optie betekent dat de winst op je boeken een stuk lager uit zal vallen. Hoe groter het aantal titels en hoe groter de voorraad, hoe hoger je omzetdaling zal zijn. En dat geldt ook voor de boekhandels die je boek verkopen.

Het ligt daarom misschien voor de hand om het verschil door de consument te laten betalen. Dat is waarschijnlijk wat veel grote uitgeverijen zullen doen.

Logisch, want uit een onderzoek dat economisch onderzoeksbureau Decisio in opdracht van de Mediafederatie deed, blijkt dat de btw-verhoging voor alle uitgevers van boeken, kranten en magazines bij elkaar, kan leiden tot een omzetdaling van ruim 40 miljoen euro.

Voor een boek met een verkoopprijs van € 19,95 moet onder het oude btw-tarief van 6% € 1,13 btw worden afgedragen. Dat betekent dat je aan dit boek € 18,82 overhoudt. (Als je het zelf verkoopt, want anders gaat er nog +/- 42% boekhandelskorting vanaf.)

Met het nieuwe btw-tarief van 9% is de winst op dit boek dus nog maar € 18,30. Een verschil van € 0,52 per boek lijkt op het eerste gezicht misschien niet zo veel, maar bij een oplage van 2.000 boeken betekent dit dat je € 1.040,00 aan inkomsten misloopt. Bij een oplage van 10.000 is dat zelfs al € 5.200.

Ga dus maar na wat dit grote uitgeverijen zou gaan kosten, die tientallen of honderden titels in hun bestand hebben, of veel dure boeken uitgeven.

 

De prijzen verhogen kan ook een daling in winst betekenen

Jij geeft misschien maar één of enkele titels uit, maar als zelfstandige loop je die paar honderd of duizend euro omzet toch ook niet graag mis. Toch kan je beter eerst goed nadenken voordat je de kudde volgt en de prijs van je boeken ook maar gewoon verhoogt.

Consumenten die zien dat een artikel duurder is geworden, ervaren dat als een persoonlijk verlies. De angst voor verlies is zo groot, dat consumenten altijd zoeken naar aanbiedingen en naar de laagste prijs. Uit onderzoeken binnen de neuromarketing blijkt dat je verlies letterlijk als ‘pijn’ kunt ervaren.

De Nederlandse overheid verwacht dat door de belastingherziening van 2019 de koopkracht omhoog zal gaan, maar het is helemaal niet zo vanzelfsprekend dat dit betekent dat consumenten de duurder geworden producten gewoon blijven kopen zoals ze altijd gedaan hebben.

Decisio concludeert dan ook in haar onderzoeksrapport dat de verwachting is dat de boeken die duurder worden, waarschijnlijk een stuk minder gekocht zullen worden.

De vraag blijft dus, ga je het verschil zelf dragen en je verlies nemen, of bereken je het verschil door aan je klant met het risico dat je daardoor veel minder boeken zult verkopen?

Dat lijkt kiezen uit twee kwaden. Maakt het dan misschien niet zo veel uit waarvoor je kiest?

 

Een voordeel wanneer je je eigen boeken uitgeeft

Na alles wat je hiervoor gelezen hebt klinkt het je misschien gek in de oren, maar als jij je boek in eigen beheer uitgeeft zou deze btw-verhoging zelfs wel eens in je voordeel kunnen werken.

Want waarschijnlijk heb je niet veel titels en geen enorme voorraad. Je zou de verlaging van je winst dan kunnen zien als een investering, om makkelijker met de grote jongens te kunnen concurreren.

Natuurlijk moet je voor je beslist eerst goed doorrekenen hoeveel verlies het je oplevert als je de btw-verhoging zelf draagt, en of je dit financieel wel kunt opbrengen. Investeren is goed, maar geld dat je niet hebt (of niet kunt missen) kun je niet uitgeven.

Of een prijsverhoging tot verlies zal leiden, en hoeveel dat dan zal zijn, is echter van tevoren niet te berekenen. De enige manier om daar achter te komen, is door het uit te proberen. En dan is het misschien al te laat, dan zit je met je (vaste) verhoogde prijs en met een voorraad boeken die je niet meer verkoopt.

De verwachting is dat de meeste boeken vanaf 1 januari 2019 duurder zullen worden. Hoewel de btw-verhoging waarschijnlijk hoe dan ook voor een daling in je winst zal zorgen, is het de kunst om hier tegelijkertijd een voordeel uit te halen.

Door de prijs van jouw boek niet of nauwelijks te verhogen, zou je prijs van je boek wel eens beter in de markt kunnen komen te liggen ten opzichte van de verhoogde prijzen van je concurrenten. Zonder dat je daar iets voor hoeft te doen. Dat lijkt mij dus zeker iets om in overweging te nemen!

 

Hanneke de Wit

Hanneke de Wit is mede-auteur van Het Bestsellerboek en auteur van (o.a.) Van passie naar boek. Ze is marketeer, grafisch ontwerper, schrijfcoach, redacteur.

In 2012 gaf zij haar eerste boek in eigen beheer uit. Sindsdien volgden er nog vier, en ze hielp vanuit haar bedrijf Tangram Studio al vele ondernemers om ook een boek uit te geven en zo hun bedrijf te laten groeien.

Een boek heeft iets magisch en is een fantastische marketingtool. Het geeft je autoriteit op je vakgebied, opent nieuwe deuren en zorgt ervoor dat je jezelf en je bedrijf kunt promoten op plekken waar je anders niet terecht was gekomen.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *