Home > Blog > Schrijven > Een boek schrijven, hoe begin je?

Een boek schrijven, hoe begin je?

door | 29 december 2021

uten lezen

Hoe begin je met een boek schrijven? Allereerst met dit duidelijke stappenplan. Zo voorkom je dat je halverwege vastloopt en je boek niet meer wordt dan een vergeten Word-bestandje op je computer.



Ga je een boek schrijven en uitgeven voor je bedrijf? In Van passie naar boek lees je alles wat je moet weten!

Je hebt een geweldig idee voor een boek, en gaat het liefst meteen aan de slag. Als een echte broodschrijver ga je achter de laptop zitten. Kop koffie erbij, iets lekkers in de aanslag, zitten, schrijven en meters maken.

Alleen is de kans groot dat je op die manier al snel niet meer weet hoe je verder moet en vastloopt, vooral als je voor het eerst een boek schrijft.

Hoe schrijf je een boek? Ook al popel je om te beginnen met schrijven, een goede voorbereiding bespaart je veel tijd en gepieker.

Je zal jezelf dankbaar zijn. Want het laatste wat je wil dat je halverwege de moed opgeeft en je boek een vroege dood sterft voordat het überhaupt op papier staat!

Dus ga je een boek schrijven voor je bedrijf? Doorloop dan eerst dit stappenplan.

 

Stappenplan om je boek schrijven:

Stap 1: Bepaal de doelgroep van je boek
Breng je doelgroep in kaart
Je lezers aanspreken: schrijf zoals je praat

Stap 2: Een onderwerp kiezen voor je boek
Een boek schrijven, hoe kies je een onderwerp?
Het doel van je lezer
Je eigen doelstellingen voor je boek
Je lezer activeren
Op één lijn komen met je lezer
Behandel je lezer als je beste vriend
Een onderwerp voor je boek kiezen dat verkoopt: kijk naar de populairste boeken van dit moment
Van smal naar breed: vergroot de kansen in je marketing

Stap 3: Bepaal de opbouw van je boek
Verdeel je schrijfproject in hapklare brokjes
Schrijf een concepttitel en voorlopige flaptekst

Stap 4: Een planning maken voor je boek
Bepaal hoeveel pagina’s je boek krijgt
Geef jezelf een deadline

Stap 5: Overweeg schrijfcoaching

 

Stap 1: Bepaal de doelgroep van je boek

Ga je een boek schrijven voor je bedrijf? Geweldig! Een boek is een geweldige marketingtool. Het wekt vertrouwen en geeft je autoriteit, en brengt je op plekken waar je anders nooit zou komen. Want welk ander marketingmiddel gaat er nou mee op vakantie, of wordt er ’s avonds op de bank ter ontspanning bij gepakt?

Om dat te bereiken, moet je wel eerst precies weten wie je lezer is, je doelgroep dus. Want we weten het allemaal, als je iedereen probeert aan te spreken, word je juist niet opgemerkt. Je boodschap is veel te algemeen en raakt niemand in het hart, en dat is precies waar het moet gebeuren.

Natuurlijk kan je een algemeen verhaal vertellen over je onderwerp en alle feitelijke kennis die je hebt op papier zetten. Het resultaat is vast een mooi naslagwerk, maar wie leest voor zijn plezier het woordenboek?

 

Breng je doelgroep in kaart

Wil je een boek schrijven als marketingtool, dan wil je dat je lezers je boek niet alleen lezen, maar er daarna ook iets mee doen. En dat is waarom een analyse van je doelgroep zo belangrijk is. Breng daarom voordat je begint precies in kaart wie je doelgroep is, je ideale lezer. Of eigenlijk, je ideale klant.

Doorgewinterde marketeers maken persona’s om de doelgroep te bepalen. Aan de hand van marktonderzoeken stemmen ze alle marketing precies af op de juiste doelgroep.

Blijken er in de omgeving van een supermarkt bijvoorbeeld vooral veel bejaarden te wonen, dan worden er andere displays met aanbiedingen in de winkelpaden gezet dan wanneer er overwegend jonge gezinnen met kinderen wonen.

Het is veel makkelijker om je te focussen als je precies weet voor wie je schrijft. Door persona’s te maken en voordat je begint met schrijven je lezer te visualiseren, maak je het jezelf veel makkelijker. Want zeg nou zelf, het is toch veel eenvoudiger om een e-mail te schrijven als je weet aan wie je hem schrijft, dan aan een wildvreemde?

Download gratis het werkblad uit Van passie naar boek om de doelgroep van je boek te bepalen.

 

Je lezers aanspreken: schrijf zoals je praat

Pas als je je lezer helder voor ogen hebt, kan je hem op zijn eigen niveau aanspreken. Dat doe je met je tone of voice. Als het goed is wil je klanten die precies passen bij jou. De juiste tone of voice vinden is dus niet zo moeilijk als je denkt: schrijf zoals je praat.

Daarmee bedoel ik niet dat je geen mooie stijlfiguren mag gebruiken en dat je zinnen maakt die niet goed opgebouwd zijn. Wat ik bedoel, is dat je spontaan schrijft, in een toon waarop je ook tegen je vrienden praat.

Kan je hulp gebruiken bij het schrijven van je boek? Overweeg dan schrijfcoaching. Dan zorgen we er samen voor dat jouw boek er komt.

 

Stap 2: Een onderwerp kiezen voor je boek

Waarover ga je een boek schrijven, en weet je voldoende over het onderwerp om meerwaarde te kunnen bieden? Misschien zou je het liefst alles vertellen wat je over het thema weet, maar zorg ervoor dat je een onderwerp kiest dat goed is afgestemd op je ideale lezer.

 

Een boek schrijven: hoe kies je een onderwerp?

Het is jouw boek, dus alles mag, maar als je wil dat je boek een succes wordt, besteed dan nog even wat extra tijd aan het onderwerp. Hoe strakker jij je onderwerp afbakent, hoe makkelijker jij het jezelf maakt en hoe kleiner de niche van je boek.

Is dat niet de ultieme kleine vijver die je zo voor jezelf creëert? Zodat je niet meer hoeft te vissen in die gigantische oceaan vol concurrentie? Absoluut! Het maakt je boek alleen maar sterker als je een heel specifiek thema voor een heel specifieke doelgroep kiest.

 

Het doel van je lezer

Waarom moet je lezer dit verhaal lezen? Of het nu bewust is of onbewust, iedereen die een boek tegenkomt denkt voordat hij erin begint what’s in it for me? Als jij daar geen antwoord op kan geven, heeft hij geen enkele reden om je boek te bestellen en te lezen.

Dat is wat ik bedoel met het doel van je boek. Heb jij je doel helder, en weet je het goed te communiceren in je promotie, dan is de weg vrij en kan je boek de wereld in.

 

Je eigen doelstellingen voor je boek

Je hebt ook je eigen, verborgen doelen. Dat noemen we, om verwarring te voorkomen, gemakshalve even de doelstellingen van je boek.

Wat wil je dat je lezers doen als ze je boek uit hebben? Wil je ze alleen vermaken? Dan ben je klaar. Maar schrijf je een boek voor je bedrijf, dan heb je als het goed is specifiekere doelstellingen.

Misschien heb je bijvoorbeeld een cursus die mooi aansluit op het boek, of wil je meer klanten of bekendheid krijgen. Als je dat voor jezelf heel helder op papier zet, en tijdens het schrijven steeds voor ogen houdt, vergroot je de kans op slagen.

Wil je je cursus verkopen, dan kan je tijdens het schrijven alvast zorgen dat je een mooi bruggetje slaat. Een deel van de theorie zet je in je boek, en de rest komt in de cursus aan bod.

Download gratis het werkblad uit Van passie naar boek om het doel van je boek te bepalen.

 

Zorgen dat je lezer in actie komt

Als je wel eens managementboeken leest, is het je vast wel eens opgevallen dat achter in die boeken vaak aanbiedingen staan. Een beproefde manier om lezers als ze je boek uit hebben tot actie over te zetten. Maar, er is wel een MAAR.

Want als je lezers halverwege je boek in slaap vallen, of je boek wel helemaal lezen, maar het vol droge kost staat, zullen ze weinig zin hebben om van hun stoel te komen.

 

Het belangrijkste: eerst op één lijn komen met je lezer

Eigenlijk zijn lezers net kinderen, maar dan nog een stuk eigenwijzer. Vertel je ze simpelweg wat ze moeten doen, dan zetten ze hun hakken in het zand. Ga maar eens na. Herinner je je nog de laatste keer dat je iets kocht omdat iemand je dat aanraadde?

Was dat omdat een vage kennis tegen je zei, probeer deze zalf eens! Het werkt perfect tegen aambeien. In het beste geval snapte je totaal niet waar hij het over had. Wat een rare snuiter! In het slechtste geval voelde je je direct heel ongemakkelijk en was het laatste wat je wilde dat hij erachter kwam dat jij dit probleem ook had.

De kans is veel groter dat je je hart luchtte bij je beste vriendin. Geëmotioneerd vertelde je haar waar je mee zat en wat het allemaal met je deed. Ze sloeg haar arm misschien wel om je heen, zei dat ze het begreep en dat ze hetzelfde probleem had gehad als jij. Ze vertelde hoe ellendig zij zich toen voelde, net zo rot als jij nu.

Toen zij daarna deelde wat voor haar uiteindelijk de verlossing had gebracht, moest je weten welk product dat precies was. Wat het ook zou kosten, dit probleem moest worden opgelost, en na het gesprek rende je naar de winkel om hetzelfde te kopen.

 

Behandel je lezer als je beste vriend

Hetzelfde principe geldt ook voor je boek. Zie je lezer als je beste vriend. Maak contact net hem en sla troostend je arm om hem heen. Vertel hem je verhaal zodat hij voelt dat je hem begrijp, en bied hem pas daarna een onweerstaanbare oplossing. Een plek waar hij terecht kan om zijn probleem NU op te lossen.

Dat kan een call to action zijn voor je nieuwsbrief, een link naar de bestelpagina op je site, of je contactgegevens met een oproep om contact met je op te nemen. Hoe je het doet maakt niet zoveel uit, zolang het eerste deel goed zit, en de call to action een logisch vervolg is op je verhaal.

 

Een onderwerp voor je boek kiezen dat verkoopt: kijk naar de populairste boeken van dit moment

Als je je niche gevonden hebt, is het toch de moeite waard om nog even uit te zoomen. Want hoe kleiner je niche, hoe kleiner tegelijkertijd je markt. Heb je een goed product voor een goede prijs, dan is dat geen enkel probleem, maar wil je heel veel boeken verkopen, dan is het tegelijkertijd een handicap.

Neem daarom ook even de tijd om de huidige boekenmarkt te bestuderen. Welke boeken worden het meest verkocht en wat zijn op dit moment de populairste onderwerpen? Probeer raakvlakken te vinden en aan te sluiten bij zo’n onderwerp.

Zie het als een kapstok en hang jouw onderwerp daaraan. Gaat jouw boek over ondernemen, of over focus en timemanagement, dan zit je altijd goed. Dat is al jaren populair en waarschijnlijk een blijvertje. Maar is je onderwerp veel specifieker, dan zou je kunnen overwegen om een grotere kapstok te kiezen.

Zorgen dat je boek zich onderscheidt van andere titels op de markt? Download gratis het werkblad uit Van passie naar boek.

 

Van smal naar breed: vergroot de kansen in je marketing

Nu hoef je niet direct je niche te vergroten en je boek heel anders in te delen. Maar sta er wel een moment bij stil hoe je je boek straks kunt gaan promoten en verkopen. Want misschien kan je een veel grotere doelgroep aanspreken dan je nu denkt.

Niet door anders te gaan schrijven, maar door mogelijkheden te zien en te laten zien. Want misschien is jouw boek over gezonde voeding voor een specifiek huidprobleem bijvoorbeeld wel nuttig voor heel veel meer mensen dan je denkt. Niet alleen voor tieners met puistjes, maar ook voor mensen met hardnekkige allergieën die zich op andere manieren uiten en die ook baat kunnen hebben bij jouw adviezen.

Is dat het geval, dan kan je overwegen om je marketing op te splitsen. Natuurlijk doe je wat je van plan was en ga je vol gas voor je doelgroep. Maar hou ook minder voor de hand liggende lezers in je achterhoofd en vergroot je kansen.

Zij komen misschien niet naar jouw praktijk voor een behandeling, maar ze zorgen wel voor buzzing rond je boek. Want hoe meer mensen over je boek praten, hoe meer ideale lezers (en dus potentiële klanten) je bereikt.

Download gratis het werkblad uit Van passie naar boek om het onderwerp van je boek te bepalen.

 

Stap 3: Bepaal de opbouw van je boek

Met een goede structuur in je boek trek je je lezers door je verhaal, én het maakt het schrijven makkelijker. Want als je van hot naar her schrijft, raak je de draad kwijt, loop je vroeg of laat vast en weet je na een tijdje niet meer of je nou alles hebt besproken wat je wilde vertellen.

Een heldere structuur is dus onmisbaar, en daarmee begin je al voordat je gaat schrijven. Het is een proces dat begint in je hoofd, en wat je vertaalt naar papier of een digitaal document.

Inventariseer eerst alle onderwerpen die bij je opkomen. Schrijf gewoon alles op wat je in je hoofd hebt en maak een lijst of een mindmap. Je zult al snel merken dat sommige zaken belangrijker zijn dan andere. Geef alvast aan wat voor jouw verhaal echt van belang is, en welke dingen bijzaak zijn.

Bekijk de lijst nu nog een keer, maar nu vanuit het standpunt van je lezer. Nu kan je gaan schrappen, of misschien krijg je juist nog meer ideeën. Orden de onderwerpen en bedenk alvast hoofdstukken, alinea’s, koppen en tussenkoppen.

Creëer een rode draad, een verhaal boven je verhaal. Zie je in deze fase al dat bepaalde dingen eigenlijk bij elkaar horen? Dan kan je hiermee alvast een voorlopige indeling maken, die de basis van je boek zal gaan vormen.

 

Verdeel je schrijfproject in hapklare brokjes

Vanuit de voorlopige indeling verdeel je de grote lijnen van je boek eenvoudig naar hapklare brokjes. Wel zo fijn, want zo wordt het schrijven geen grote berg waar je tegenop hoeft te zien, maar allemaal kleine steentjes die je een voor een opraapt en een plekje geeft.

Je hoeft nu alleen nog op te schrijven wat er bij je opkomt, en later knoop je de losse delen aan elkaar. Of werk de lijst van boven naar beneden af. Ga schrijven en gebruik de voorlopige indeling als checklist, waarmee je in de gaten houdt of je niets vergeet.

Soms blijkt tijdens het schrijven dat je onderwerp toch naar een andere richting verschuift. Bijzaken kan je schrappen, of schuif ze opzij om ze later te gebruiken voor een ander hoofdstuk of project.

 

Schrijf een concepttitel en voorlopige flaptekst

Bedenk ook alvast een concepttitel en schrijf een voorlopige flaptekst. Niet alleen om te onderzoeken of je concept helemaal helder is, maar ook om tijdens het schrijven steeds op terug te kunnen grijpen.

Want door tijdens het schrijfproces steeds goed voor ogen te houden voor wie je schrijft en wat je precies wilt vertellen, heb je een goede leidraad, zodat je niet afgeleid wordt en verzandt in allerlei bijzaken. Met als resultaat: een boek met een duidelijk verhaal, dat staat als een huis.

Aan de hand van de checklist uit Van passie naar boek, die je gratis kunt downloaden, schrijf je de perfecte titel en flaptekst voor je boek.

 

Stap 4: Een planning maken voor je boek

Je voorlopige indeling is klaar en je hebt alvast een begin gemaakt met schrijven van je tekst, want je handen jeuken inmiddels vast al zo dat je je niet hebt kunnen bedwingen. Toch is het handig om alvast een planning te maken voordat je echt gaat beginnen.

 

Bepaal hoeveel pagina’s je boek krijgt

Wil je een boek schrijven waar je lezers doorheen vliegen, of moet het een complete, dikke pil worden? Misschien maakt het je niet uit hoe dik je boek wordt, maar misschien ook wel, en misschien motiveert het je gewoon als je precies weet hoeveel je nog moet schrijven zodat je weet hoe ver je op schema ligt.

Door eerst te bepalen hoeveel woorden je in totaal nodig hebt, kan je makkelijk berekenen hoeveel woorden elk hoofdstuk ongeveer moet krijgen. Om je een idee te geven: een standaard paperback met 200 pagina’s tekst bevat gemiddeld ongeveer 50.000 woorden.

Het aantal pagina’s hangt ook af van het formaat van je boek en van hoeveel foto’s en andere elementen er in je boek komen, maar voor nu is dit een goede indicatie om van uit te gaan.

Als je weet hoeveel tekst je wilt gaan schrijven, kan je een planning maken voor je boek. Hoeveel tijd heb je nodig per onderdeel en hoe lang ga je er dan over doen om het hele boek te schrijven? Hou rekening met onvoorziene omstandigheden en met dagen waarop je niet kunt schrijven, en maak een reële planning voor jezelf.

Zo weet je wanneer het tijd is om op zoek te gaan naar een ontwerper voor je boek, en als je die al hebt, kan je zo alvast aangeven wanneer die de tekst kan verwachten zodat hij of zij hier rekening mee kan houden.

Hou bij je planning rekening met alle fases die je doorloopt als je een boek gaat uitgeven. Niet alleen het schrijven, maar ook de redactie, het ontwerp en de opmaak, en het drukken van je boek. Download daarvoor gratis de checklist Projectplanning uit Van passie naar boek.

 

Geef jezelf een deadline

Een deadline is een bewezen tactiek om de vaart in het schrijven te houden. Wanneer je het boek op een bepaalde datum wilt hebben, heb je sowieso een strakke projectplanning nodig. Maar ook als dat niet zo is, kan een deadline je helpen bij het schrijven.

Spreek bijvoorbeeld alvast wat data af met je redacteur en je ontwerper, zodat vastligt wanneer je de tekst af moet hebben en aanleveren. Zo heb je een goede stok achter de deur. Werk bij het maken van een planning van achter naar voor, van het moment dat de boeken beschikbaar moeten zijn terug naar het schrijftraject.

Begin bij het drukken en binden, plan dan de tijd voor het ontwerp en de redactie in, en werk de lijst zo van beneden naar boven af. Informeer tijdig hoeveel tijd je redacteur en ontwerper nodig zullen hebben en zorg ervoor dat je de rest van de tijd zo efficiënt mogelijk gebruikt om te schrijven.

Er zijn ongeveer vier weken nodig om de boeken te drukken en te binden, maar ook je ontwerper heeft tijd nodig voor het ontwerp en de opmaak van je boek. Hoeveel tijd dat is hangt af van de hoeveelheid pagina’s van je boek, van hoeveel beeldmateriaal en andere elementen er geplaatst of gemaakt moeten worden, en van de hoeveelheid correcties die doorlopen moeten worden voor het ontwerp klaar is.

Download gratis de checklist Projectplanning uit Van passie naar boek zodat je niets over het hoofd ziet.

Heb je alle stappen doorlopen en is je planning klaar? Dan kan nu het echte werk beginnen!

Stap 5: Overweeg schrijfcoaching: begeleiding bij het schrijven van je boek

Wil je een boek schrijven en kan je wel wat hulp gebruiken, of zoek je een stok achter de deur? Dan is schrijfcoaching iets voor jou.

Ik motiveer je en moedig je aan, leer je sneller en makkelijker schrijven, en leer je hoe je een boek schrijft dat voor nieuwe klanten zorgt. Zo lang jij wil, of tot je boek klaar is.

Meer informatie of even overleggen wat ik voor je kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met me op.

Hanneke de Wit

Hanneke de Wit is mede-auteur van Het Bestsellerboek en auteur van (o.a.) Van passie naar boek. Ze is marketeer, grafisch ontwerper, schrijfcoach, redacteur.

In 2012 gaf zij haar eerste boek in eigen beheer uit. Sindsdien volgden er nog vier, en ze hielp vanuit haar bedrijf Tangram Studio al vele ondernemers om ook een boek uit te geven en zo hun bedrijf te laten groeien.

Een boek heeft iets magisch en is een fantastische marketingtool. Het geeft je autoriteit op je vakgebied, opent nieuwe deuren en zorgt ervoor dat je jezelf en je bedrijf kunt promoten op plekken waar je anders niet terecht was gekomen.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *