Home > Blog > Ontwerp > Hoe je met een goede cover meer boeken verkoopt

Hoe je met een goede cover meer boeken verkoopt

door | 13 december 2021

uten lezen

Wat denk jij? Wanneer is een boekcover goed? Of heb je daar nooit eerder over nagedacht? Is een cover goed als jij hem mooi vindt? Als de doelgroep hem mooi vindt? Of is er een magische formule voor en hangt het af van de gebruikte lettertypes en kleuren?

Als je een boek schrijft om in te zetten als marketingmiddel voor je bedrijf, is de cover het allerbelangrijkste waar je mee aan de slag zult gaan.

Dat is wel even een domper he, nu je al maanden aan het schrijven bent en bloed, zweet en tranen in je boek hebt gestopt…

Waarschijnlijk verklaar je me nu voor gek. Een waardeloos geschreven boek met een flitsende cover verkoopt dus beter dan een fantastisch te gek boek vol waardevolle tips, maar waarbij aan de cover wat minder aandacht is besteed?

Het antwoord is kort maar krachtig, ja!

Want zeg nou eens eerlijk. Wanneer was de laatste keer dat jij op zoek was naar een nieuw boek? Herinner je je nog waar je op lette? Keek je bij je favoriete genre en ging je de lijst af met je ogen? Waar bleef je blik hangen en wat maakte dat je uiteindelijk verder klikte en vol verwachting bestelde?

Zonder enige twijfel durf ik te stellen dat het de cover was die je aandacht trok. Ik weet zelfs heel zeker dat je boeken bent tegengekomen die inhoudelijk veel meer voldeden aan wat je zocht, maar waar je niet eens naar gekeken hebt.

Waarom niet?

Omdat de covers je niet aanspraken.

Nu hoor ik je denken. Het is toch onmogelijk om een cover te maken die iedereen aanspreekt?

Dat is waar. Maar dat is ook niet wat ik wil zeggen. Het gaat erom dat de potentiële lezers van je boek door de cover worden aangesproken.

De lezers die jij, voordat je ging schrijven, zelf hebt uitgekozen. Waar je je boek voor hebt geschreven, en die je dus door en door kent.

Hoe maak je een goede cover voor een boek?

Het succes van je boek valt of staat met een sterke cover, maar wat maakt een cover nou eigenlijk goed? Om te beginnen zijn er een paar belangrijke basisregels:

  • Kies een onderscheidend kleurschema dat bijvoorbeeld bestaat uit 2 tot 3 basiskleuren.
  • Kies voor typografie die past bij de uitstraling die je voor ogen hebt en bij het thema van je boek.
  • De tekst op de cover moet in de eerste plaats goed leesbaar zijn. Hoe leuk je dat speciale lettertype ook vindt, en hoe interessant je het ook vindt om de titel in de illustratie te integreren.
  • Komt er een foto of illustratie op de cover, dan moet die van goede kwaliteit zijn en passen bij de uitstraling die je voor ogen hebt.
  • De cover moet absoluut aan bovenstaande regels voldoen als je boek in de online boekhandels wordt aangeboden en dus op postzegelformaat wordt getoond. Begrijp je nu waarom een leesbaar lettertype zo belangrijk is?


Waar moet een goede cover aan voldoen?

1. Een goede cover trekt de aandacht.
2. Een goede cover is duidelijk. Goed leesbaar en geen zoekplaatje of raadsels dus!
3. Een goede cover vertelt binnen een paar seconden waar je boek over gaat.
4. Een goede cover doet een belofte die wordt waargemaakt in het boek.

Een ervaren ontwerper zorgt ervoor dat je cover aan deze vier regels voldoet en is dus een belangrijke investering die zichzelf zeker terugverdient.

Ontwerpen is geen kunstje maar een dialoog tussen jou en de ontwerper. Geef je wensen dus duidelijk aan voordat je ontwerper aan de slag gaat, en gaandeweg zullen jullie de cover samen finetunen, net zolang tot je een onweerstaanbaar ontwerp in handen hebt waar jij blij van wordt én wat je boek verkoopt.

Om dat te bereiken moet je tijdens het proces wel een paar stappen doorlopen. Je schrijft je boek per slot van rekening voor de doelgroep die je hebt gekozen, en het is die doelgroep die bepaalt of je cover een succes is.

Gelukkig is er een heel eenvoudige manier om erachter te komen wat hen aanspreekt.

Bestudeer je lezer

Er zijn mensen die een grote hekel hebben aan lezen. Zij kopen nooit een boek en gruwen bij het idee. Vreemd genoeg lijken zelfs mijn twee kinderen zo te zijn, en ook mijn vader beantwoordt de vraag, wat wil je voor je verjaardag, misschien een leuk boek, al zo lang ik me kan herinneren met: “Ik heb al een boek.”

Er zijn ook mensen die juist gek zijn op lezen. En het interessante voor jou is dat die mensen meestal ook blijven lezen.

Eén boek is niet genoeg. Is het uit, dan kopen ze er nog een, en nog een en nog een.

Je ziet hem misschien al aankomen: welke boeken lezen jouw lezers nog meer? Welke boeken spreken hen aan en waarmee heeft jouw boek raakvlakken?

En dan bedoel ik niet wat voor soort boeken, maar letterlijk welke boeken. Tegenwoordig is dat niet zo moeilijk te achterhalen. Bijvoorbeeld op Instagram delen mensen heel graag welke boeken ze lezen.

Ga er eens voor zitten en bestudeer de accounts van iedereen voor wie jouw boek interessant zou kunnen zijn. Grondig, alsof ze een ex zijn van wie je wil weten wat hij tegenwoordig allemaal doet.

Klinkt dat stalkerig? Nee hoor, het is voor een goed doel, niet om ze lastig te vallen.

Je schrijft niet voor niets een boek, lastigvallen past niet in jouw vocabulaire.

Maak een lijstje van alle titels die je voorbij ziet komen. Zoek plaatjes van de covers van die boeken en sla ze op in een apart mapje op je computer of je telefoon. Zie je een patroon ontstaan? Dan heb je nu een eerste handvat voor de cover van jouw boek.

Zorg dat de cover past bij de inhoud van je boek

Waar gaat jouw boek over? Is het een boek voor moeders? Kijk dan hoe andere boeken binnen dat genre eruitzien en sluit het ontwerp van jouw cover daarop aan.

Is je boek heel zakelijk en wil je overkomen als dé go-to-know-it-all in jouw vakgebied? Afhankelijk van het onderwerp is zakelijk, nuchter blauw dan waarschijnlijk een goed idee.

Schrijf je een boek over een serieus, gevoelig onderwerp, dan is een grappige, vrolijke illustratie op de cover niet zo gepast, maar voor een boek met een knipoog juist weer wel.

Je hebt vast wel een beeld bij wat ik bedoel. Het is niet heel moeilijk, en het onderzoekje dat je inmiddels gedaan hebt komt ook hier goed van pas.

Wat denk je dat toevallige voorbijgangers verwachten wanneer ze jouw cover zien? Als dat overeenkomt met wat jij voor ogen hebt, én met de inhoud van je boek, dan zit je goed.

Is dat niet het geval, dan krijgen je lezers een koude douche. In het beste geval was het verspilde moeite en worden ze nooit je klant, in het slechtste geval schaadt het je reputatie.

Want vertrouwen komt te voet en gaat te paard, en met elke lezer waaraan je iets anders suggereerde dan hij daadwerkelijk kreeg, ben je voorgoed een potentiële klant verloren.

Doet het er dan niet toe of ik de cover zelf mooi vind?

Ok, heel interessant allemaal, maar doet het er dan niet toe of ik de cover zelf mooi vind?

Ja, natuurlijk doet dat ertoe, en nee, eigenlijk is dat niet zo belangrijk.

Denk je dat marketingmedewerkers van Kruidvat de huisstijl mooi vinden? Het doel is zo veel mogelijk verkopen, en dat is wat hun ontwerpen doen. Of je ze nu mooi vindt of niet.

Terug naar de cover van je boek, want natuurlijk moet je die zelf mooi vinden. Het is belangrijk om iets op de markt te brengen waar je voor 100% achter staat, maar hoe mooi een ontwerp ook is, mooi is persoonlijk en dus relatief.

Ontwerpen is veel meer dan ‘mooie dingen maken’. Een goed ontwerp vertaalt jouw boodschap naar een beeld, niet groter dan een postzegel, dat voorbijgangers ertoe beweegt om jouw boek te bestellen.

De cover is de verpakking, de advertentie en de banner ineen. Het doet zijn werk als potentiële lezers in één oogopslag zien waar je boek over gaat. Als ze direct voelen, dit moet ik lezen, dit boek is voor mij! En soms dus ook als het zegt, dit boek is niet voor mij.

Als dat lukt, heb je een goede cover en is de weg vrij om je verhaal te vertellen aan jouw grote publiek.

Hanneke de Wit

Hanneke de Wit is mede-auteur van Het Bestsellerboek en auteur van (o.a.) Van passie naar boek. Ze is marketeer, grafisch ontwerper, schrijfcoach, redacteur.

In 2012 gaf zij haar eerste boek in eigen beheer uit. Sindsdien volgden er nog vier, en ze hielp vanuit haar bedrijf Tangram Studio al vele ondernemers om ook een boek uit te geven en zo hun bedrijf te laten groeien.

Een boek heeft iets magisch en is een fantastische marketingtool. Het geeft je autoriteit op je vakgebied, opent nieuwe deuren en zorgt ervoor dat je jezelf en je bedrijf kunt promoten op plekken waar je anders niet terecht was gekomen.

Het formaat van je boek

Het formaat van je boek

Er is geen standaard formaat voor een boek, maar in dit artikel help ik je op weg, zodat je de keuze weloverwogen kunt maken.

De bindwijze van je boek

De bindwijze van je boek

Wat is het verschil tussen de populairste bindwijzen, paperback, hardcover of integraalband, en wat is de beste keuze voor jouw boek?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *