Home > Blog > Schrijven > Zo zorg je dat je boek er écht komt

Zo zorg je dat je boek er écht komt

door | 7 juli 2019

uten lezen

Je wilt een boek gaan schrijven en hebt de eerste stappen misschien al doorlopen. Je hebt je boekconcept geschreven, en vol goede moed ga je aan de slag. Hoe zorg je er nu voor dat je boek er ook daadwerkelijk komt?

Het waarom van je boek

Begin vooral niet bij het begin. Dwing jezelf niet om van voor naar achteren te werken en eerst de inleiding te schrijven, maar ga eerst even terug naar het doel. Jouw waarom van je boek.

Waarom wil je dit boek schrijven? Waarom doe je wat je doet en wat wil je je lezers graag meegeven? Waarom moet jouw boek er komen? Want dat is waar het uiteindelijk allemaal begint als je wil dat je boek er komt.

Terug naar de basis

Om jezelf op weg te helpen, moet je eerst terug naar de basis, naar jezelf. Want als jij als ondernemer een boek wilt schrijven over wat je doet, jouw kennis wilt delen, heb je passie voor je vak. En met die passie begint alles.

Dat woord, passie, daar kreeg ik altijd een beetje de kriebels van… Het hoort voor mij een beetje in het rijtje van ‘een bedrijfje beginnen’ en ‘je passie volgen’. Alsof werk niet gewoon werk mag zijn, iets waar je gewoon heel goed in bent en daardoor graag doet. Alsof je moet bepalen waar je hart ligt, zelfs als je helemaal niet weet wat je wilt.

Toch heb ik al maanden geleden besloten dat de titel van mijn boek Van passie naar boek wordt. Daar heb ik behoorlijk over getwijfeld, want passie, dat is toch wel een beetje een jeukwoord…

Vorige week las ik Company of one (aff) van Paul Jarvis. (bedankt voor de tip Charlotte en Laura!) En ja, hij schreef precies wat ik ook altijd had gedacht: “Passion is simply a whim based on what we think we enjoy doing. The tired business advice that we should all ‘follow our passion’ implies that we are entitled to getting paid to do work that is always enjoyable. (…) ‘Follow your passion’ is irresponsible business advice.”

Zie je wel? Ik moest een ander woord voor passie bedenken en bedacht een lijst met alternatieven. Kunde, deskundigheid, kennis, vakmanschap, vaardigheid, vakkundigheid, vermogen, talent, begaafdheid, meesterschap… Allemaal woorden die niet echt tot de verbeelding spreken, en geen van hen dekte de lading.

Hiermee liep ik dus vast, dus ik ging maar weer verder lezen. Gelukkig, want hij schreef nog veel meer. Zoals dat passie voortkomt uit meesterschap. Meesterschap focust op wat jij de wereld kunt bieden, passie focust op wat de wereld jou kan bieden.

Van passie naar flow

En terwijl ik zat te lezen, en nog steeds dacht dat passie het dus niet moest worden, realiseerde ik me opeens iets anders. Want als je, zoals hij schrijft, bent begonnen met je vak, en daar door de jaren heen heel goed in bent geworden, is de kans groot dat je er door de tijd passie voor hebt gekregen. “Engaging work helps you develop passion. It draws you in, holds your attention and gives you a sense of flow.”

Dat is dus iets heel anders dan ‘je passie volgen’ op zoek naar wat je wilt met je leven. Je weet wat je wilt, je doet wat je wilt en je weet wat je te vertellen hebt, wat je te delen hebt. Wat je je lezers te bieden hebt. En dat is waarom je een boek gaat schrijven.

Schrijven vanuit passie

Daarvoor is dus passie nodig. Het is een intensief traject, dat veel tijd kost en waarvoor je inspiratie nodig hebt. Maar vooral: als je niet vanuit je hart schrijft en geen passie in je boek kunt leggen, spreekt het niemand aan. Dan wordt het saaie kost.

Maar hoe ga je dan verder? Je hebt je lijst met onderwerpen, je voorlopige indeling, en wilt nu toch wel gaan beginnen met schrijven. Hoe vind je nu inspiratie als je die nog even niet hebt? Voor jou ligt het allemaal voor de hand, maar hoe weet je nou wat je lezers willen weten?

Ga in gesprek met je lezers

De beste manier om daar achter te komen is door met je lezers in gesprek te gaan. Dat kan gewoon met een kopje koffie, of via je favoriete online kanaal. Voor mij is dat Instagram. (volg je me daar al?) Al heel lang deed ik daar maar wat, gewoon omdat ik van de sfeer genoot en er gelijkgestemden vond.

Een paar jaar geleden vroeg ik me nog regelmatig af of dit wel zin had, maar omdat ik het leuk vond ging ik er gewoon mee door. Inmiddels heb ik mijn draai gevonden en ontdek ik steeds meer hoe ik het kan inzetten voor mijn werk.

Wanneer ik bezig ben met een bepaald onderwerp van mijn boek, begin ik daar gesprekken over. Bijvoorbeeld in stories, door vragen te stellen en quizzen en polls te maken. Maar ook door in mijn posts verhalen te vertellen en vragen te stellen, en in gesprek te gaan naar aanleiding van reacties. Die vertellen je zo veel!

Vragen die ik krijg verwerk ik tot blogs en nieuwsbrieven, maar ook in stukken van mijn boek. Steeds blijken dingen waar ik nooit bij had stilgestaan, omdat ze voor mij zo vanzelfsprekend zijn, een heel mooi uitgangspunt te zijn om uit te werken.

De bron is onuitputtelijk, want iedereen heeft zijn eigen proces en loopt weer tegen andere dingen aan.

Focus op je thema

En het fijnste is dat het superefficiënt is en enorm veel tijd bespaart. Want als je in thema’s werkt, ben je steeds helemaal op één onderwerp gefocust. Schrijf dat onderwerp op in je agenda of je planner, zodat je jezelf eraan herinnert wat je thema die week is.

Je zult merken dat als je dit doet, je opeens overal dingen tegenkomt die raakvlakken hebben met je onderwerp, en die je kunt gebruiken. Want waar je op focust, dat gaat je opeens opvallen. Net zoals wanneer je zwanger bent, of wilt worden, en het opeens wel lijkt alsof iedereen om je heen zwanger is. Of, zoals in mijn geval, iedereen om je heen opeens een boek aan het schrijven blijkt te zijn.

Van je thema naar je boek

Begin dus eens met vragen stellen en in gesprek gaan, en kijk wat daar uit komt. En dan bedoel ik niet ‘wat vind jij dat in mijn boek echt niet mag ontbreken?’ Leef je in en verdiep je in wat je doelgroep bezighoudt. Lees wat ze schrijven, reageer daarop, praat er met ze over en laat je inspireren.

Hou in een notitieboek bij wat je tegenkomt en schrijf al je ideeën erbij op. Neem voor elk thema een nieuwe pagina en schrijf kriskras door elkaar. Zie de verbanden ontstaan en filter ze. Gebruik ze voor nieuwe content. Of dat nou social media is, je blog, je nieuwsbrief of je boek.

Wees niet bang om te veel te schrijven, dat als je je input gebruikt voor een blog, je het niet meer voor je boek kunt gebruiken. Niet iedereen leest je blogs en niet iedereen ziet je social media posts. Bovendien staat de informatie in je boek weer in een heel andere context, binnen je grotere verhaal. Alle stukjes die je deelt geven samen een beeld van wat jij te vertellen hebt.

Je boek is niet je einddoel, je boek is een van je tools om klanten te krijgen en te helpen. Zie het schrijven dan ook niet als een berg die je moet gaan beklimmen. Besef dat het gewoon onderdeel is van wat je al doet. Van je marketing en van al je communicatie met klanten, bijna-klanten en nog-geen klanten. En met waarschijnlijk-nooit-klanten. Want hun input kan net zo waardevol voor je zijn.

Maak je project kleiner

Als je het zo benadert, wordt je project opeens een stuk minder groot. Het wordt gewoon onderdeel van je dagelijkse bezigheden, waarbij je sommige dagen extra de tijd neemt om alles wat je gelezen hebt te verwerken en meters te maken.

Want als je wilt dat het geen jaren duurt voor je boek er is, is het handig om schrijfdagen te houden. Liefst een vaste dag in de week. Zodat je elke week precies weet welke dag je niet beschikbaar bent voor ander werk, en zodat je inspiratie kunt ‘parkeren’ voor je vaste dag.

Die dag werk je al je notities uit, en schrijf je een paar uur achter elkaar, of de hele dag, aan je boek. Misschien heb je zelfs wel de luxe dat je een een hele week kunt schrijven, of zelfs een paar achter elkaar.

Als je het op deze manier benadert, zal je zien dat je er steeds meer plezier in krijgt. Maar het mooiste is, dat als je je lezers op deze manier betrekt bij je schrijfproces, zij zich ook daadwerkelijk betrokken voelen.

Lezers vinden het superleuk om een boek te kopen waar zij aan meegeholpen hebben. Dat voelt een beetje als ‘van hen’ en daardoor zullen ze het vanzelf promoten. Niet omdat ze dat per se voor jou willen doen, maar omdat ze willen delen waar zij mee bezig zijn.

Zorg er dus voor dat ze allemaal op een leuke, spontane manier met jouw boek bezig zijn. En ben dat zelf ook. Zorg dat je boek een fijn onderdeel van je leven is. Iets moois waar je naartoe werkt, en vaarvan je onderweg enorm geniet.

Want voor je het weet is het opeens zo ver. Dan is het klaar en heb je een boek geschreven!

Kan je hulp gebruiken bij het schrijven van je boek? Dan is schrijfcoaching iets voor jou. Zo zorgen we er samen voor dat jouw boek er komt.

Hanneke de Wit

Hanneke de Wit is mede-auteur van Het Bestsellerboek en auteur van (o.a.) Van passie naar boek. Ze is marketeer, grafisch ontwerper, schrijfcoach, redacteur.

In 2012 gaf zij haar eerste boek in eigen beheer uit. Sindsdien volgden er nog vier, en ze hielp vanuit haar bedrijf Tangram Studio al vele ondernemers om ook een boek uit te geven en zo hun bedrijf te laten groeien.

Een boek heeft iets magisch en is een fantastische marketingtool. Het geeft je autoriteit op je vakgebied, opent nieuwe deuren en zorgt ervoor dat je jezelf en je bedrijf kunt promoten op plekken waar je anders niet terecht was gekomen.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *