Bestel nu jouw exemplaar van Van passie naar boek!

Hoeveel woorden moet je schrijven voor je boek?

Hoeveel woorden heeft een boek?

door | 29 juli 2019 | schrijven

Als je aan het schrijven bent, komt er een moment waarop je je afvraagt hoeveel woorden je moet typen om een beetje boek te krijgen. Gelukkig is daar makkelijk achter te komen door even te Googelen.

Een snelle zoekopdracht leert je dat de meeste boeken in de boekhandels zo’n 200 tot 300 pagina’s hebben.  Er kunnen gemiddeld ongeveer 250 woorden op een bladzijde en je tekst moet liefst tussen de 50.000 en de 80.000 woorden bevatten. Dan kom je precies op 200-300 pagina’s uit.

 

Berekening gaat uit van een boek met alleen platte tekst

Dat is handig! Nu weet je tijdens het schrijven al ongeveer hoe dik je boek wordt. Of niet? In deze berekening wordt uitgegaan van een standaard leesboek zoals een roman, in een bepaald formaat en een bepaalde opmaak. De pagina’s bevatten weinig koppen, al helemaal geen tussenkoppen, en zéker geen afbeeldingen.

Hoeveel woorden: boek eenvoudige opmaak

Hoe zit dat met een boek voor je bedrijf?

Jouw boek bevat die wel, want je bent een boek voor je bedrijf aan het schrijven. Een informatieve tekst heeft uitnodigende koppen en tussenkoppen nodig. Die leiden je lezers door het boek en zorgen bovendien voor ‘lucht’ op de pagina’s. Zodat je lezers niet al moe worden als ze er alleen maar naar kijken.

Bovendien heeft je tekst misschien afbeeldingen nodig om je verhaal te verduidelijken, en voorbeelden die je in een apart kader wilt uitlichten. Dit soort elementen nemen extra ruimte in, en vragen om extra witruimte voor en na, omdat alles anders aan elkaar vast geplakt lijkt te zitten.

Hoeveel woorden: boek kaders

Je begrijpt het al, de berekening die je hebt gedaan blijkt in de verste verten niet te kloppen.

 

Waardoor wordt het aantal pagina’s bepaald?

Het aantal pagina’s van je boek wordt niet alleen bepaald door hoeveel woorden je hebt geschreven. Ook door de beschikbare ruimte, dus door het formaat van je boek, en de marges. Plus eventuele extra pagina’s en andere elementen.

 

Marges

In het formaat van de marges ben je helemaal vrij. Wil jij een boek met meer marge dan tekst, dan mag dat. Is er rondom maar een centimeter witruimte, dan past er natuurlijk meer tekst op een pagina. Maar of zo’n opmaak de leesbaarheid bevordert is wel de vraag. Bovendien is het meestal niet zo mooi.

 

Voorwerk

Ook heeft elk boek een zogenaamd voorwerk. Dat zijn de eerste pagina’s van je boek. Hieronder valt bijvoorbeeld het colofon, de titelpagina(’s) en eventueel de inhoudsopgave.

Trek voor de titelpagina’s (de Franse en de gewone) en het colofon in ieder geval vier pagina’s uit. De inhoudsopgave kan één pagina beslaan, maar bij een boek met veel hoofdstukken kunnen het er ook drie of vier zijn. Of zelfs meer.

Voorwerk

(Deel)titelpagina’s

Bestaat je boek uit verschillende delen, dan kunnen die worden onderscheiden door (deel)titelpagina’s. Die horen op een rechterpagina te vallen, en het mooiste is als de pagina links daarvan leeg is. Net als de pagina die op de titelpagina volgt. Daar gaan er dus weer drie per deel.

Deeltitelpagina

Hoofdstuktitels

Een nieuw hoofdstuk begint altijd op een nieuwe pagina. Ook als dat betekent dat op de pagina ervoor maar een staartje tekst overblijft. In romans en andere leesboeken geldt dit niet per se. Maar wil je een overzichtelijk boek, ga hier dan wel van uit.

Dat betekent dat je wat half lege pagina’s over zult houden. Hoeveel dat er zijn is niet te voorspellen, dit blijkt pas wanneer de opmaak in een vergevorderd stadium is.

 

Pagina’s met quotes

Komen er geen illustraties in je boek, maar wil je wel dat het er levendig uitziet? Dan kan je ervoor kiezen om op een aantal pagina’s grote quotes te zetten. Dat kan heel mooi zijn, maar hou er wel rekening mee dat dit je een extra pagina per quote gaat kosten.

 Hoeveel woorden: foto en quote

Kaders en tabellen

Tekstkaders en tabellen moeten zoveel mogelijk bij elkaar gehouden worden. Dat betekent dat een kader of tabel soms naar een volgende pagina moet verhuizen, terwijl de pagina ervoor nog half leeg is. Doe het toch, want het kan verwarrend zijn voor je lezers als je dit soort elementen opsplitst.

 

Foto’s en illustraties

Vanzelfsprekend hebben foto’s en illustraties ruimte nodig. Plaats je ze te klein, dan is er niets van te zien. Ook moeten ze niet volledig ingesloten worden door de rest van de tekst. Geef je boek een beetje lucht en zorg er zo voor dat het prettig te lezen is.

Hoeveel woorden: elementen  Hoeveel woorden: elementen

Een nieuwe rekensom?

Omdat ik nieuwsgierig was hoe het zat met boeken die wel extra elementen bevatten, ben ik eens gaan rekenen met boeken die ik de afgelopen maanden voor klanten heb gemaakt. Want als er een standaard berekening is voor boeken zonder beeld, dan kan die misschien ook wel gemaakt worden voor boeken die dat wel hebben.

Grappig genoeg blijkt die er echter niet te zijn. Bij de helft bleek het aantal pagina’s, zoals verwacht, hoger te zijn dan volgens de standaard berekening. Maar bij de andere helft was het, verrassend genoeg, lager… In ieder geval was er niet een waarbij de berekening precies uitkwam.

 

Er is geen formule voor

Hoewel er geen standaard formaat is voor boeken, is er wel een bepaalde verhouding en grootte die voor ‘gewone’ leesboeken veel wordt aangehouden. Dat is waarschijnlijk waar de berekening op gebaseerd is, en dat is dan ook de reden waardoor er geen ‘nieuwe formule’ viel te maken.

De boeken die ik als voorbeeld nam, zijn iets groter dan anders, en hebben daardoor ruimte voor meer tekst per pagina. Ondanks de beelden en elementen die door de tekst verspreid zijn.

Nu zou het fijn zijn als ik kon zeggen dat als je zoveel beelden plaatst en zoveel voorbeelden, je op zoveel extra pagina’s uitkomt. Dat heeft alleen weinig zin, want meestal ontstaan deze ideeën pas tijdens de opmaak, en kan je er van tevoren dus weinig over zeggen.

Dat is ook helemaal niet erg. Want eigenlijk maakt het helemaal niet zoveel uit hoe dik je boek wordt. Ja, misschien moet hij nog door de brievenbus passen, en misschien wil je geen boek van 500+ pagina’s.

Maar als jij gewoon de ‘standaard formule’ volgt, dan is er niet veel aan de hand. Ongeveer 50.000 tot 80.000 woorden dus. Als dat betekent dat je in plaats van op 200, op 280 pagina’s uitkomt, dan is dat nog steeds heel goed te doen.

Uiteindelijk gaat het om hoeveel woorden je lezers moeten lezen. Niet om het aantal pagina’s dat ze om moeten slaan.

En schrijf je een lesboek, of iets wat daarop lijkt, dan mag het voor de volledigheid best wat meer zijn. Of heel veel meer. Dit soort boeken worden vaak niet in één keer gelezen, dus het aantal woorden doet er dan niet meer zoveel toe.

 

Het aantal pagina’s beïnvloeden tijdens de opmaak

Ook je ontwerper kan nog het een en ander doen om het aantal pagina’s van je boek te beïnvloeden. Is de opmaak grotendeels klaar, dan heeft het niet zoveel zin meer om de marges en witregels aan te passen. Een groot deel van de opmaak zal dan opnieuw gedaan moeten worden doordat alles gaat verschuiven.

Wel kan je eens kritisch kijken naar wat ik hiervoor besprak, de elementen die het aantal pagina’s van je boek beïnvloeden. Had je bijvoorbeeld in eerste instantie geen pagina’s met quotes, of (deel)titelpagina’s, en wil je dat je boek iets meer pagina’s krijgt? Dan is het makkelijk om die achteraf alsnog toe te voegen. Of andersom natuurlijk. Heb je extra ruimte nodig? Dan verwijder je ze gewoon.

Is je boek te ruim opgezet, en is er ruimte om te schuiven, bijvoorbeeld met halve lege pagina’s? Doe kan je dat alsnog doen. Ook dat vermindert soms het aantal pagina’s. Of andersom. Schuif halve alinea’s door naar een volgende pagina, zodat er extra pagina’s worden opgevuld.

 

Denk in katernen

Vergeet niet dat je hierbij altijd in katernen moet denken. Dat zijn de ‘bosjes’ dubbelgevouwen vellen papier waaruit je boek is opgebouwd. Je kunt nooit één of twee pagina’s aan je boek toevoegen of schrappen, want die zouden er achteraf gewoon weer uitvallen.

De drukker die je boek gaat drukken kan je vertellen van welk aantal je uit moet gaan, maar meestal is dit acht of zestien. In ieder geval moet het altijd deelbaar zijn door vier. Want elk katern is opgebouwd uit een dubbelgevouwen vel papier dat vier zijden heeft.

 

Het gaat niet om het aantal woorden, maar om de inhoud

Wordt je boek een naslagwerk? Of een tienstappenplan waarmee je lezer in korte tijd in actie moet kunnen komen? Als je gaat uitweiden, alleen maar om je bang bent dat je boek anders te dun wordt, dan wordt de kwaliteit daar niet beter van. Lezers houden van to the point en willen niet verzand raken in eindeloos veel zijweggetjes en herhaling van wat je al verteld hebt.

Maar ben je bang dat je boek te dik wordt, en schrap je daarom juist cruciale stukken tekst, dan is dat zonde van je verhaal. Er ontbreken dan misschien stukken, omdat de uitleg die je geschrapt hebt, nodig was om de rest te begrijpen.

Blijf dus altijd bij je concept en gebruik de cijfers alleen als hulpmiddel, om te zien hoe ver je nog van je (schrijf)doel af bent. Bepaal mijlpalen voor jezelf en vier het als je er weer eentje bereikt hebt. Want uiteindelijk gaat het altijd om de kwaliteit, en niet om de kwantiteit.

Hanneke de Wit
Hanneke de Wit is grafisch ontwerper met een passie voor boeken. In 2012 gaf zij haar eerste boek in eigen beheer uit. Sindsdien volgden er nog drie, en hielp ze vanuit haar ontwerpbureau Tangram Studio vele ondernemers om ook een boek uit te geven en zo hun bedrijf te laten groeien.

Een boek maken is een prachtig project. Het helpt je om de doelstellingen van je bedrijf aan te scherpen en zal je meer voldoening geven dan je je ooit had kunnen voorstellen. En het mooiste is dat als jij een boek uitgeeft voor je bedrijf, het meer is dan alleen een aanvulling op je aanbod.

Een boek heeft iets magisch en is een prachtige marketingtool. Het geeft je autoriteit op je vakgebied, opent nieuwe deuren en zorgt ervoor dat je jezelf en je bedrijf kunt promoten op plekken waar je anders niet terecht was gekomen.

Meer lezen?

Hoe je tóch tijd vindt om je boek te schrijven

Hoe je tóch tijd vindt om je boek te schrijven

Je hebt het megadruk! Bestaande klanten blijven maar een beroep op je doen en steeds meer nieuwe klanten weten je te vinden. De schoorsteen moet roken, dus betaald werk gaat voor en je boek moet maar even wachten. Daar in dat stoffige mapje op je computer, waar het al tijden niets anders doet dan dat… Ooit, als je tijd hebt, ga je aan de slag. Echt waar!

Het probleem is alleen, dat zeg je waarschijnlijk al maanden, misschien zelfs al jaren. En zoals je wel gemerkt hebt, die tijd komt er nooit. Dat wil zeggen, niet als je erop gaat zitten wachten.

Daarom geef ik je 6 tips waarmee jij ervoor zorgt dat je boek tóch dit jaar nog af komt.

Lees meer
Met deze 8 tips komt jouw boek er echt!

Met deze 8 tips komt jouw boek er echt!

Hoewel een boek schrijven niet vanzelf gaat, is het goede nieuws dat het je met deze 8 tips zeker zal lukken. Met als ultieme beloning: jouw boek dat straks vers van de drukker komt en overal verkrijgbaar is!

Lees meer
7 tips voor een onweerstaanbaar boekontwerp

7 tips voor een onweerstaanbaar boekontwerp

Weet je nog, de laatste keer dat je op zoek was naar een nieuw boek? Struinend door de plaatselijke boekwinkel, of gewoon thuis op de bank, op je telefoon bij je favoriete online boekhandel? Zonder dat je precies wist wat je zocht. Of misschien zocht je iets bij een bepaald onderwerp waar je meer over wilde weten, maar had je nog geen idee wat dat exact zou zijn.

Het succes van je boek valt of staat met een onweerstaanbaar ontwerp. Een goed ontwerp is als magie, maar het goede nieuws is dat er geen geheime toverformule voor nodig is.

Uitgelicht

7 tips voor een onweerstaanbaar boekontwerp

Weet je nog, de laatste keer dat je op zoek was naar een nieuw boek? Struinend door de plaatselijke boekwinkel, of gewoon thuis op de bank, op je telefoon bij je favoriete online boekhandel? Zonder dat je precies wist wat je zocht. Of misschien zocht je iets bij een bepaald onderwerp waar je meer over wilde weten, maar had je nog geen idee wat dat exact zou zijn.

Het succes van je boek valt of staat met een onweerstaanbaar ontwerp. Een goed ontwerp is als magie, maar het goede nieuws is dat er geen geheime toverformule voor nodig is.

Lees meer

ZORG ERVOOR DAT JOUW BOEK ER KOMT!

Vraag nu het gratis eerste hoofdstuk aan en maak een vliegende start!

Van passie naar boek

Verzonden. Check snel je mail!