Home > Blog > Interviews > Interview met Femke Hogema: over Ondernemen in crisistijd

Interview met Femke Hogema: over Ondernemen in crisistijd

door | 26 juli 2020

uten lezen

Toen de coronamaatregelen net waren ingegaan, en iedereen op zoek was naar een nieuwe manier van ondernemen, kwam ik een podcast tegen waarin Femke Hogema werd geïnterviewd en waarin ze vertelde dat ze begonnen was aan een boek, dat over drie weken geschreven moest zijn: ‘Ondernemen in crisistijd’.

Natuurlijk zijn er meer auteurs die in zo’n korte tijd een boek schrijven, maar het concept van dit boek werd bovendien in stoomtreinvaart bedacht. We stonden nog maar aan het begin van de crisis, en Femke vond nu al ondernemers die hun bedrijf juist nu zagen opbloeien. Niet doordat zij profiteerden van de ellende van anderen, maar doordat zij gedwongen werden om creatief te zijn en opnieuw naar hun bedrijf te kijken, te zien wat wél kan, en daardoor boven zichzelf uit te stijgen.

“Ik heb drie weken de tijd om dit boek te schrijven. Bij het schrijven van deze alinea is de tweede week net ingegaan. Nu ben ik een snelle schrijver – Winstgevende plannen schreef ik binnen vier maanden – maar zelfs voor mij is drie weken echt bizar. (…) Tijdens het schrijven loop ik regelmatig vast. Ik heb de structuur nog niet te pakken, van ieder hoofdstuk staat al wat op papier maar het is nog geen eenheid en tussen het schrijven door interview ik talloze ondernemers, alleen weet ik nog niet hoe die interviews onderdeel gaan worden van het boek. Dat maakt het voor mij lastig om in hoog tempo door te schrijven. Ik herinner mezelf dan steeds opnieuw aan een zin die bijna mijn mantra werd: How is the least relevant question. Voor mij is dat genoeg. Ik realiseer me dat het hoe (de structuur, de volgorde) vanzelf op zijn plek valt. En dat ik nu ‘gewoon’ woorden moet produceren. Liefst 2.500 per dag. Dat is de mindset waarmee ik dit boek schrijf.” (Ondernemen in crisistijd, pagina 18-19)

Zo beschrijft Femke het proces waar ze doorheen gaat wanneer ze in drie weken tijd een boek schrijft. In dit interview vertelt ze meer over hoe haar boeken tot stand kwamen.

Voor wie heb je Ondernemen in crisistijd geschreven en wat hoop je met je boek te bereiken?

Ik schreef dit boek voor alle ondernemers die inspiratie, een hart onder de riem en/of slimme strategieën kunnen gebruiken!

Dat je van een boek schrijven niet rijk wordt, dat weten de meeste mensen wel. Je verdient ongeveer een euro per boek. (Red: Alleen als je je boek via een uitgever uitgeeft, dan krijg je ongeveer 10% van de winst uitbetaald in royalties. Geef je je boek uit in eigen beheer, dan is de volledige opbrengst na aftrek van alle kosten voor jou.)

De tijd die je besteed aan het schrijven, kun je niet besteden aan je andere werk. In die zin is boeken schrijven een kostbare bezigheid. Tegelijkertijd is een boek het mooiste visitekaartje wat je kunt hebben. Het geeft enorm veel expertstatus en zichtbaarheid. En als je het handig inricht, kan een boek een beginpunt zijn van omzet.

Bij Ondernemen in Crisistijd speelde dit allemaal in mindere mate een rol. Ik schreef het vooral omdat ik enorm veel van schrijven houd en omdat ik vond dat dit boek geschreven moest worden. Als ik schrijf, zit ik in een soort hyper focus. Dat is heerlijk, en daarbij, daar komen de mooiste zinnen uit.

Hoe pak jij het schrijfproces aan? Maak je eerst een plan, of begin je gewoon met schrijven?

Ik schrijf een achterflap en inhoudsopgave. Dan heb ik voldoende structuur om te schrijven. Dat wil niet zeggen dat de structuur tussentijds niet meer veranderd, maar met een eerste en voorlopige inhoudsopgave, kan ik van start!

In een podcast hoorde ik je vertellen dat je enorm geniet van het schrijfproces. Is je aanpak door de tijd veranderd? Of doe je het nog steeds op dezelfde manier als toen je je eerste boek schreef?

Mijn eerste boek kostte veel meer tijd dan dat het schrijven me nu kost. Ik heb echt leren schrijven en ik heb een eigen stijl ontwikkeld. Nu schrijf ik alsof ik tegen je praat. Heel persoonlijk en direct. Als ik weet wat ik wil zeggen, dan klap ik mijn laptop open en dan begin ik. De woorden vloeien dan vrij makkelijk.

Je boeken zijn uitgegeven door een uitgever. Waarom heb je ervoor gekozen om je boeken op deze manier uit te laten geven?

Mijn eerste boek, Financiën voor ZZP’ers, verscheen al 8 jaar geleden. Ik ben destijds benaderd door Van Duuren Management om dat boek te schrijven. De samenwerking met Van Duuren is al die tijd geweldig goed geweest. We zijn echt een team. Ik heb nooit overwogen te tornen aan een winnend team. 😉

Al je boeken hebben hoog gescoord in de Managementboek top-100, en Winstgevende plannen heeft zelfs op 1 gestaan. Inmiddels ken je het klappen van de zweep. Wordt het steeds makkelijker om zo hoog te scoren, of is het elke keer opnieuw weer een even grote uitdaging?

Op 1 komen in de Managementboek top-100 is een behoorlijke uitdaging. Daar heb je echt een plan en veel doorzettingsvermogen voor nodig! Ondernemen in Crisistijd kwam tot een derde plek. Dat is een prachtige plek, maar niet zo mooi als een nr. 1 natuurlijk. 😉

Ik heb redelijk bewust gekozen om de nr. 3 plek te omarmen. Als ik op 1 had willen komen had ik er gewoon nog heel veel meer tijd en energie in moeten stoppen. Tijd en energie die ik na al die weken echt weer in mijn bedrijf moest stoppen.

Een boek kan je aanbod enorm versterken. Het kan zorgen voor meer bekendheid en meer klanten, doordat mensen je leren kennen en vertrouwen in je krijgen. Ik denk dat dat zeker voor jou opgaat, met name door de combinatie met de lezingen die je geeft. Op welke manier ondersteunen jouw boeken je bedrijf? Zie jij het als een apart aanbod, of meer als een marketinginstrument?

Ik zie mijn boeken echt als marketing. Vooral expertstatus. Via mijn boeken bied ik gratis downloads waardoor lezers op mijn maillijst komen en ik ze ook een betaald aanbod kan doen. Dat is belangrijk, anders heb je straks duizenden lezers, maar geen enkele manier om ze te bereiken! Ook leiden mijn boeken tot interviews, podcasts, lezingen en meer. En andersom leiden interviews, podcasts en lezingen weer tot boekverkopen. Alles staat in verbinding met elkaar en versterkt elkaar.

Tijdens het schrijven kom je vaak tot nieuwe inzichten. Niet alleen wat betreft het onderwerp van boek dat je aan het schrijven bent, maar ook wat betreft je bedrijf. Je wordt je er meer bewust van waarom je dingen doet zoals je ze doet. Heb jij dat ook zo ervaren?

In de basis niet. Het is bij mij eerder andersom. Ik schrijf pas een boek als ik een onderwerp helemaal doorleefd heb. Daarom komen de woorden denk ik ook zo makkelijk.

Nu is het wel zo dat ik voor Ondernemen in crisistijd 20 ondernemers geïnterviewd heb. Daar kwamen natuurlijk wel enorm veel nieuwe inzichten uit. Het hoofdstuk ‘Stoppen met je bedrijf’ is eigenlijk pas ontstaan ná zo’n interview. Ik realiseerde me toen hoe wezenlijk een hoofdstuk over stoppen eigenlijk is.

Wat zou je mee willen geven aan lezers die overwegen om ook een boek te gaan schrijven?

De belangrijkste vraag is ‘What’s in it for them?’ Schrijf pas een boek als je een boodschap hebt. Zorg dat je die boodschap in één alinea kunt vangen, en ga hem aan potentiele lezers voorleggen. Als dat resoneert, heb je iets in handen en kun je het gaan uitwerken!

Femke Hogema is eigenaar van Profit First Professionals bv en Healthy Finance. Ze inspireert ondernemers om een financieel gezond en winstgevend bedrijf te bouwen en ze leidt boekhouders, accountants en businessexperts op tot Winstadviseur / Profit First Professional.

Ze is auteur van het zojuist verschenen ‘Ondernemen in crisistijd’ (onder andere te bestellen bij Managementboek), de nr. 1 bestseller Winstgevende Plannen (2019) en De Winstadviseur (2018), in 2020 internationaal uitgebracht onder de titel The Profit Advisor, en Financiën voor zzp’ers (voor het eerst verschenen in 2010 en daarna jaarlijks herdrukt). Ze haalde de Profit First-methode naar Nederland en droeg bij aan de Nederlandse bewerking van het boek Profit First. (aff)

In 2019 was ze als financieel coach te zien in het sbs6-programma Hoeveel ben je waard? Femke is een veelgevraagd spreker en ze is regelmatig te horen op bnr Businessradio.

Ondernemen in Crisistijd

Hanneke de Wit

Hanneke de Wit is mede-auteur van Het Bestsellerboek en auteur van (o.a.) Van passie naar boek. Ze is marketeer, grafisch ontwerper, schrijfcoach, redacteur.

In 2012 gaf zij haar eerste boek in eigen beheer uit. Sindsdien volgden er nog vier, en ze hielp vanuit haar bedrijf Tangram Studio al vele ondernemers om ook een boek uit te geven en zo hun bedrijf te laten groeien.

Een boek heeft iets magisch en is een fantastische marketingtool. Het geeft je autoriteit op je vakgebied, opent nieuwe deuren en zorgt ervoor dat je jezelf en je bedrijf kunt promoten op plekken waar je anders niet terecht was gekomen.

Interview met Gian Kerstges: over De moedige manager

Interview met Gian Kerstges: over De moedige manager

“Terugkijkend op de belangrijkste momenten in mijn leven is er (tenminste) één overeenkomst te zien. Elke ingrijpende verandering, elk groeimoment, begon met een vraag. En uiteindelijk bleek zelfs dat de vraag veel belangrijker was dan het antwoord. (…) Een vraag lag ten grondslag aan het ontstaan van mijn boek.” Dit schreef Gian een paar weken geleden op LinkedIn. Ik volgde hem daar al een tijdje, maar dit bericht trok mijn aandacht, en ik vroeg hem of ik hem mocht interviewen.

Interview met Marjolein Driessen: over Inbreuk op IE-rechten

Interview met Marjolein Driessen: over Inbreuk op IE-rechten

In februari 2020 kwam ‘IE in Bedrijf – Inbreuk op IE-rechten’ uit. Dit is het zesde deel van de serie IE in Bedrijf, dat Marjolein Driessen schreef, samen met coauteur Theo-Willem van Leeuwen. Marjolein is advocaat, gespecialiseerd op het gebied van intellectueel eigendom (IE) en reclamerecht. De serie boeken wordt uitgegeven door Legaltree, waar Marjolein een van de partners is.

Interview met Elke Wiss: over Socrates op sneakers

Interview met Elke Wiss: over Socrates op sneakers

In maart verscheen het eerste boek van Elke Wiss: Socrates op sneakers – Een filosofische gids voor het stellen van goede vragen.

Dit interview gaat niet alleen over schrijven en uitgeven, maar over de inhoud van haar boek. Want creativiteit is wat ik jou als lezer mee wil geven. Juist als je een boek wilt schrijven, is een creatief, kritisch denken een belangrijke vaardigheid die je boek diepgang geeft en sprankelend maakt.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *