Home > Blog > Interviews > Interview met Gian Kerstges: over De moedige manager

Interview met Gian Kerstges: over De moedige manager

door | 14 juli 2020

uten lezen

“Terugkijkend op de belangrijkste momenten in mijn leven is er (tenminste) één overeenkomst te zien. Elke ingrijpende verandering, elk groeimoment, begon met een vraag. En uiteindelijk bleek zelfs dat de vraag veel belangrijker was dan het antwoord. (…) Een vraag lag ten grondslag aan het ontstaan van mijn boek.” Dit schreef Gian een paar weken geleden op LinkedIn. Ik volgde hem daar al een tijdje, maar dit bericht trok mijn aandacht, en ik vroeg hem of ik hem mocht interviewen over zijn boek ‘De moedige manager’.

Wil je iets vertellen over wie je bent, wat je doet en over je boek?

Jazeker! In 1976 geboren in Maastricht, als oudste zoon in een gezin met drie jongens. Vader was profvoetballer, moeder huisvrouw. We hebben een heerlijke jeugd gehad waarin sport een belangrijke rol speelde.

Mijn broers werken allebei in de zorg en hebben tijdens de Corona periode een ongelofelijk zware tijd gehad. Ik bewonder ze alle vier enorm. Ikzelf woon met mijn vrouw Tanya en onze dochters Sela (17) en Moïse (14) aan de rand van Maastricht.

Sinds 2017 ben ik ondernemer. Ik help leidinggevenden, teams en soms ook complete organisaties met het creëren van echte (cultuur)verandering en innovatie. Veel aandacht schenk ik daarbij aan het verbeteren van de samenwerking en het creëren van vertrouwen en veiligheid. Dan zie je namelijk dat mensen makkelijker iets nieuws leren en het ook durven uit te proberen in de praktijk.

2017 was ook het jaar waarin ik besloot om ‘iets’ te gaan schrijven. Uiteindelijk liep het enorm uit de klauwen en werd het een echt boek, met de titel ‘De Moedige Manager’. Een boek waarin ik veel praktijkvoorbeelden, van mezelf én van anderen, combineer met enkele eenvoudige maar krachtige vraagtechnieken.

Voor wie is ‘De moedige manager’ bedoeld?

Primair voor leidinggevenden en mensen die de ambitie hebben om ooit leiding te gaan geven. Maar ik vind het leuk dat ik al van verschillende kanten gehoord heb dat ook totaal andere doelgroepen veel waarde zien in het boek. Iedereen die een betere samenwerking wil met zijn collega’s kan hier veel uithalen.

Wat hoop je met je boek te bereiken?

Mijn belangrijkste drijfveer om het boek te maken was (en is) de overtuiging dat leidinggevenden veel meer mooie dingen kunnen bereiken dan ze over het algemeen doen. En dan ook nog eens zonder dat het ze extra tijd of energie gaat kosten. In de waan van de dag boren ze vaak maar een fractie van hun potentieel aan. Dat kan anders, zo bedacht ik. De Moedige Manager gaat diep in op thema’s als angst, moed, liefde, vertrouwen en voorbeeldgedrag.

Ik ben blij verrast met alles dat het boek tot nu toe al heeft losgemaakt in een korte tijd. Zo word ik met regelmaat gevraagd om lezingen en presentaties over dapper leiderschap te geven. En natuurlijk is het ook de bedoeling dat ik via het boek nieuwe klanten kan bereiken, zoals organisaties die een grote verandering door willen voeren.

Even terug naar het intro van dit interview, want jouw berichtje op LinkedIn maakte me erg nieuwsgierig. Je vervolgde met: “Al die vragen kwamen voort uit een diep verlangen en dus uit liefde. Liefde is de vader van de vraag. En de vraag is de moeder van de oplossing.” Prachtig!

Ik ben natuurlijk heel benieuwd, wat was die vraag die voor jou de aanleiding was om dit boek te schrijven? Waarom moest dit boek er komen?

In het boek heb ik een heel hoofdstuk eraan gewijd, aan dat specifieke moment waarop het idee voor ‘De moedige manager’ is ontstaan. Dat gebeurde tijdens een vakantie, op een moment dat ik compleet ontspannen was. Toen borrelde een diep verlangen in me op om ‘alles’ te begrijpen, althans om het ‘geheim’ van persoonlijke groei en succes te ontsluieren.

Ik was tot vlak voor dat moment al maanden heel gretig aan het proberen om mijn bedrijf te lanceren en het ging me niet snel genoeg. Toen ik op vakantie eindelijk tot rust kwam, ontstond er blijkbaar ruimte voor diepe inzichten. Ik voelde toen heel sterk het verlangen om iets te creëren dat me zou helpen op mijn weg als ondernemer. Drie jaar later was ‘De moedige manager’ realiteit. Dat was blijkbaar de vorm waarin ik dat kon doen.

Je boek is uitgegeven door een uitgever. Waarom heb je daarvoor gekozen?

Ik kreeg hiermee de beschikking over een professionele projectmanager, in de persoon van Noor Lotstra. Zij adviseerde me, regelde alle praktische zaken zoals de inzet van een redacteur, een corrector en een ontwerper. Ik kon me daardoor helemaal focussen op de kwaliteit van de inhoud.

Tevens vond ik de zakelijke voorwaarden heel aantrekkelijk: van elk verkocht boek hou ik nu méér over. De uitgever krijgt een percentage van 15% en we hebben daarmee een langdurige samenwerking voor ogen.

Hoe heb je het schrijfproces aangepakt? Heb je eerst een plan gemaakt, of ben je gewoon begonnen met schrijven?

Ik heb zo ongeveer alle fouten gemaakt die je als beginnend auteur kúnt maken. Ik opende in 2017 gewoon een Word-document en begon als een meikever te schrijven. Pas later, dankzij een goeie training voor auteurs, leerde ik om écht te schrijven. Toen pas bedacht ik ook een goede structuur en een fatsoenlijke flaptekst.

Daarna was het relatief makkelijk om elk deel van het boek te (her)schrijven. Hoewel ik in totaal drie jaar over het hele proces gedaan heb, is het boek zoals het er nu uit ziet in ongeveer vijf dagen tijd geschreven. Dat was in januari 2020. Toen vielen alle puzzelstukjes op hun plek. Als ik nog eens een boek schrijf zal het in alle opzichten veel makkelijker en sneller gaan.

Als je een boek schrijft voor je bedrijf, kom je tijdens het schrijfproces vaak tot nieuwe inzichten. Niet alleen wat betreft het boek, maar ook wat betreft je bedrijf. Je wordt je er meer bewust van waarom je dingen doet zoals je ze doet. Heb jij dat ook zo ervaren?

Absoluut. Het schrijven van een boek kun je vergelijken met het volgen van een goede studie. Je leert ontzettend veel. Niet alleen over je eigen vak, maar ook over jezelf. En het mooie is: mijn boek bevat nu vier elementen die ik de laatste jaren steeds meer terug heb gezien in mijn eigen gedrag en denkwijze. Eigenlijk kun je dus zeggen dat het boek een soort reflectie is van mijn eigen leerproces.

Ik zag laatst een uitspraak van de oude Romeinse filosoof Seneca: “De beste manier om iets te leren is er les in te geven.” Dat is een waarheid als een koe, zo merk ik tijdens de trainingen en workshops die ik geef. En het geldt ook voor het schrijven van een boek. Daardoor leer je zelf nog het meeste.

In hoeverre verschilt de promotie van je boek van de promotie die je al deed voor je bedrijf? Zie je het als een eenheid of benader je het als twee verschillende dingen?

Het boek is veel meer een verlengstuk van mezelf als persoon. Ik zie nu ook dat ik makkelijker nieuwe contacten leg en dat mensen me spontaan berichten sturen via bijv. LinkedIn. De promotie voor mijn bedrijf was, in elk geval tot begin dit jaar, veel lastiger voor me. Ik kon me moeilijk onderscheiden van al die andere min of meer vergelijkbare trainers en adviseurs.

Sinds het boek er is, is dat veranderd. Het is écht iets van mij, het is per definitie al onderscheidend. Ik zie het wel als een eenheid, maar met dien verstande dat het boek mijn visitekaartje is. Ik zit nu minder dan voorheen ‘vastgebakken’ aan bepaalde methodieken of vormen voor mijn bedrijf. Veel meer dan vroeger praat ik nu vooral over de dingen die recht uit mijn hart komen, en dat zorgt blijkbaar voor betere connecties met potentiële klanten.

Het boek heeft me in die zin enorm geholpen om mijn bedrijf opnieuw uit te vinden en de nodige richting te geven. Verder is het zo dat ik me, in feite ‘dankzij’ de rustige coronaperiode (ik had maar liefst 12 weken géén werk!), volledig heb kunnen storten op de boekpromotie.

Dat heeft duidelijk vruchten afgeworpen. Passie, focus en doorzettingsvermogen zijn een supersterke combinatie, daarmee is alles mogelijk. In juni bereikte mijn boek de top 5 van Managementboek. Dat had ik in 2017 nooit voor mogelijk gehouden.

Op welke manier versterkt dit boek je aanbod/bedrijf?

Het heeft mij een eigen gezicht gegeven als ondernemer. Het is een stuk identiteit. Het boek zegt namelijk alles over de ziel van mijn bedrijf, over dat wat mij daarin drijft. Als ik daarover praat merk ik dat ik mijn enthousiasme over kan brengen op anderen, en dat is van levensbelang voor een ondernemer.

Simon Sinek zegt: “Mensen kopen niet wát je verkoopt, maar waaróm je dat verkoopt.” En dat is echt zo. Dat vind ik zo ontzettend mooi, want mijn diepe verlangen toen in 2017 maakte dit allemaal mogelijk. Daaraan zie je: iets dat geboren wordt uit liefde heeft altijd bestaansrecht. Of het nu een boek is, of een bedrijf.

Wat zou je mee willen geven aan lezers die overwegen om ook een boek te gaan schrijven?

Een aantal dingen:

  • Focus je op dat waar jij in excelleert en waarin jij echt van waarde bent voor andere mensen. Vraag jezelf af: op welke manier kan ik het leven van mijn lezer mooier, beter of makkelijker maken? Dat is de basis voor je boek.
  • Verzin eerst een sterke flaptekst. Verleid je lezer met onweerstaanbare beloftes, mits je ze ook kunt waarmaken. Ze moeten dus realistisch zijn.
  • Bedenk daarna de inhoudsopgave, door het maken van een mindmap. Ga brainstormen en schrijf alle onderwerpen op die met je centrale thema te maken hebben. Ga daarna de structuur aanbrengen.
  • Begin op tijd met de promotie. Maak mensen in je omgeving deelgenoot van jouw schrijfproces. Dat vinden ze namelijk erg leuk en ze groeien er dan in mee. Dat levert je sowieso meer kopers op. Je kunt dit al doen zodra je de eerste letter op papier gaat zetten. Het zorgt ook voor een stok achter de deur, als mensen vragen naar de stand van zaken.
  • Zorg dat je een ‘piekmaand’ hebt in de promotie, zodra het boek wordt uitgebracht. Leg dan al je energie en aandacht in die maand.
  • Heb veel plezier in het schrijven. Schrijf alleen op de momenten dat je er zin in hebt. Het is een creatief proces en dat vraagt om inspiratie.

Als je de ambitie hebt, zou ik zeggen: JUST DO IT ! Je krijgt er geen spijt van.

Je kunt ‘De moedige manager’ bestellen bij alle (online) boekhandels, of rechtstreeks bij Gian Kerstges

De moedige manager
Gian Kerstges

Hanneke de Wit

Hanneke de Wit is mede-auteur van Het Bestsellerboek en auteur van (o.a.) Van passie naar boek. Ze is marketeer, grafisch ontwerper, schrijfcoach, redacteur.

In 2012 gaf zij haar eerste boek in eigen beheer uit. Sindsdien volgden er nog vier, en ze hielp vanuit haar bedrijf Tangram Studio al vele ondernemers om ook een boek uit te geven en zo hun bedrijf te laten groeien.

Een boek heeft iets magisch en is een fantastische marketingtool. Het geeft je autoriteit op je vakgebied, opent nieuwe deuren en zorgt ervoor dat je jezelf en je bedrijf kunt promoten op plekken waar je anders niet terecht was gekomen.

Interview met Femke Hogema: over Ondernemen in crisistijd

Interview met Femke Hogema: over Ondernemen in crisistijd

Toen de coronamaatregelen net waren ingegaan, en iedereen op zoek was naar een nieuwe manier van ondernemen, kwam ik een podcast tegen waarin Femke Hogema werd geïnterviewd en waarin ze vertelde dat ze begonnen was aan een boek, dat over drie weken geschreven moest zijn: Ondernemen in crisistijd.

Interview met Marjolein Driessen: over Inbreuk op IE-rechten

Interview met Marjolein Driessen: over Inbreuk op IE-rechten

In februari 2020 kwam ‘IE in Bedrijf – Inbreuk op IE-rechten’ uit. Dit is het zesde deel van de serie IE in Bedrijf, dat Marjolein Driessen schreef, samen met coauteur Theo-Willem van Leeuwen. Marjolein is advocaat, gespecialiseerd op het gebied van intellectueel eigendom (IE) en reclamerecht. De serie boeken wordt uitgegeven door Legaltree, waar Marjolein een van de partners is.

Interview met Elke Wiss: over Socrates op sneakers

Interview met Elke Wiss: over Socrates op sneakers

In maart verscheen het eerste boek van Elke Wiss: Socrates op sneakers – Een filosofische gids voor het stellen van goede vragen.

Dit interview gaat niet alleen over schrijven en uitgeven, maar over de inhoud van haar boek. Want creativiteit is wat ik jou als lezer mee wil geven. Juist als je een boek wilt schrijven, is een creatief, kritisch denken een belangrijke vaardigheid die je boek diepgang geeft en sprankelend maakt.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *