Home > Blog > Interviews > Interview met Matthijs Bobeldijk: over IMPACT

Interview met Matthijs Bobeldijk: over IMPACT

door | 30 april 2020

uten lezen

Dit interview is wel heel bijzonder. Een paar weken geleden kwam ik een post van Matthijs tegen op LinkedIn. Omdat zijn verhaal me aansprak opende ik direct mijn lijst met mensen die ik wilde benaderen voor een interview om hem daaraan toe te voegen. LinkedIn stond nog open op mijn scherm, en nog geen minuut nadat ik het bestand van de lijst sloot hoorde ik *ping* en kreeg ik via LinkedIn een berichtje binnen van Matthijs of ik nog auteurs voor een interview zocht. We kenden elkaar alleen via social media en hadden nog niet eerder rechtstreeks contact gehad. Toeval bestaat niet, dus blijkbaar moest dit interview er gewoon komen.

Wil je iets vertellen over wie je bent en waar je boek over gaat?

Ik ben Matthijs Bobeldijk, zelfstandig ondernemer met een missie. Mijn missie is het aanjagen van de transitie naar de betekeniseconomie, maar ook naar het beroepsonderwijs van de toekomst. De afgelopen jaren heb ik mij als bedrijfskundig adviseur gespecialiseerd in het ontwikkelen en implementeren van nieuwe maatschappelijke businessmodellen. Dit doe ik zowel voor én met bedrijven, scholen én overheden. Vaak vanuit de rol van facilitator, coach en/of trainer.

In maart is mijn boek ‘IMPACT, zet vanuit de Purpose Case de wereld naar je hart’ verschenen. Een praktisch handboek voor impactmakers die een bijdrage willen leveren aan een duurzame en meer sociale wereld.

In het boek introduceer ik een nieuw instrument om betekenisvolle businessmodellen te ontwikkelen, de Purpose Case. Dit model, dat uit 11 puzzelstukken bestaat, kun je samen met anderen gebruiken bij de (door)ontwikkeling van maatschappelijke businessmodellen. In het boek staan tips en concrete voorbeelden van sociaal ondernemers en andere Change Agents die de Purpose Case gebruikt hebben om maatschappelijke impact te maken.

Wat was de aanleiding voor jou om dit boek te schrijven?

Als facilitator help ik dagelijks (sociaal)ondernemers, onderwijsinstellingen en overheden om tot maatschappelijke en/of samenwerkingsbusinessmodellen te komen. Als je elke dag een kijkje in de keuken krijgt in diverse sectoren, regio’s en op verschillende niveaus in organisaties, dan zie je welke zaken wel en juist niet werken.

De lijst met zaken die wel én juist niet werken (als je maatschappelijke impact wilt maken) werd steeds groter. Ik wilde die kennis graag met anderen delen, zodat iedereen ervan kan profiteren. Zo is de Purpose Case als model ontstaan.

In allerlei bijeenkomsten heb ik de Purpose Case gebruikt om samen tot nieuwe businessmodellen te komen. Steeds vaker vroegen mensen uit die bijeenkomsten of ze het model ook zelf mochten gebruiken. Ook als ik er niet bij was. Ik heb de Purpose Case daarom onder een Creative Commons licentie op mijn website gezet zodat anderen het model ook konden downloaden en gebruiken.

Vervolgens kreeg ik vragen over hoe je het model gebruikt. Dat ben ik gaan opschrijven. Voordat ik het wist was ik een boek aan het schrijven over hoe je maatschappelijke businessmodellen ontwikkelt, wat de betekeniseconomie eigenlijk is, én welke skills Change Agents inzetten om hun impact-initiatieven werkelijk verder brengen.

Voor wie is je boek bedoeld en wat hoop je met dit boek te bereiken?

Mijn IMPACT-boek is voor iedereen die zich verwondert over hoe we met elkaar en de wereld omgaan, en concreet iets wil doen om een meer duurzame en sociale wereld te creëren. Ik wil deze impactmakers helpen om het niet alleen bij ideeën te houden, maar om verder in actie te komen om op grotere schaal iets voor de samenleving en de planeet te doen. Ik noem dat IMPACT maken.

Het is mijn intentie om met mijn boek een bijdrage te leveren aan het verder concreet maken van een nieuwe betekenisvolle economie waarin geld verdienen, oog voor elkaar en de planeet vanzelfsprekend is.

Je geeft je boek uit vanuit je bedrijf New Business Lab. Waarom heb je ervoor gekozen om het zelf uit te geven?

Mijn IMPACT-boek heb ik in eigen beheer uitgegeven omdat ik zelf vanaf het begin uitgesproken ideeën had over hoe het boek eruit zou moeten zien; een goede balans tussen tekst, mijn eigen tekeningen en de vormgeving. Ik had het idee dat dit niet zou lukken als ik met een uitgever zou samenwerken.

Tijdens het schrijven van het boek heb ik wel met uitgevers gesproken, deze gesprekken waren heel leuk en nuttig. Uiteindelijk bleek er gewoon geen match te zijn tussen de visie van mijzelf als auteur/illustrator, en de visie en het businessmodel van de uitgever. Dus toen ben ik het zelf gaan doen.

Hoe heb je het schrijfproces aangepakt?

Ik ben begonnen met het maken van een reeks van tekeningen. Deze tekeningen vormden samen de rode draad van mijn boek. Vervolgens heb ik samen met een vormgever, Ben Burger van Studio Zeeman & Burger, een ontwerp voor het binnenwerk van het boek gemaakt.

We hebben veel aandacht besteed aan het formaat, lettertypes en witruimten, en vervolgens hebben we het boek, pagina voor pagina, samen laten ontstaan. Ik heb anderhalf jaar voortdurend geschaafd aan de volgorde, de onderwerpen en de teksten om uiteindelijk het boek te kunnen afronden.

Ook de illustraties in je boek zijn dus van jouw hand. Hoe ging het met het ontwerp en het drukwerk? Hoe heb je dat geregeld? Heb je dat ook zelf gedaan, of heeft iemand je daarbij geholpen?

Ben Burger en Kees Zeeman van Studio Zeeman & Burger hebben mij erg goed geholpen bij de vormgeving en de specificaties van het drukwerk. Het drukwerk heb ik zelf via Pumbo geregeld. Met name de vormgeefsessies met Ben waren enorm leuke momenten. Daar kijk ik nog jarenlang met veel plezier op terug.

De boekpromotie regel je zelf, dat is ook hoe ik je online ben tegengekomen. In hoeverre verschilt de promotie van je boek van de promotie die je al deed voor je bedrijf? Is dat een eenheid of benader je het als twee verschillende dingen?

Al voordat ik het boek uitbracht was ik online vooral aanwezig op LinkedIn en Instagram. In aanloop van mijn boeklancering heb ik dit wel geïntensifieerd.

Het leuke is dat er rondom het maken en lanceren van een boek ook best veel te vertellen en te delen is. Zo heb ik op LinkedIn en Instagram feedback gevraagd op de voorkant én de titel van mijn boek. Op die manier heb ik samen met mensen uit mijn netwerk het boek gemaakt.

Zie je je boek als een apart product, of maakt het deel uit van je volledige aanbod? Op welke manier ondersteunt het boek je aanbod?

Mijn IMPACT-boek staat in dienst van mijn missie: het aanjagen van de transitie naar de betekeniseconomie. Dit doe ik door impactmakers te helpen hun impact te vergroten. Mijn andere producten en diensten zijn hierop ook gericht, maar hebben een andere vorm, namelijk (online) trainingen, workshops en presentaties.

Deze producten probeer ik zoveel mogelijk logisch op elkaar te laten aansluiten. Op die manier zijn mijn (online) trainingen voor lezers van het boek een logische verdieping om IMPACT te maken, terwijl het boek juist ook weer een praktische handleiding is voor deelnemers van mijn (online) workshops of presentaties.

Waar kan je boek worden besteld en hoe heb je de afweging gemaakt via welke kanalen je je boek wilde aanbieden?

In Nederland verzorgt het CB (Centraal Boekhuis) de distributie van boeken richting boekwinkels én webshops. Mijn boek is via het CB in alle boekwinkels en webshops te bestellen.

In deze tijden van Corona-crisis, waarin alles steeds meer vanuit huis geregeld wordt, heb ik ervoor gekozen om enkele lokale boekwinkels, bol.com en managementboek.nl extra onder de aandacht te brengen.

Ook bied ik het boek via mijn eigen webshop op www.impact-boek.nl aan. Ik vind het namelijk leuk om rechtstreeks in contact met de lezers te komen. Het is natuurlijk aan de lezer zelf waar hij of zij het boek bestelt.

De boeklancering van je boek was op 6 maart, vlak voor alle maatregelen ingingen. Is deze dag daardoor anders verlopen dan je had bedacht? Of was er toen nog niet zoveel van te merken?

Mijn boeklancering vond twee weken voor de invoering van de Corona-maatregelen plaats. Het event heb ik samen met ‘Wij Zijn Katapult’ georganiseerd. ‘Wij zijn katapult’ is hét netwerk van publiek-private samenwerkingsverbanden rondom het onderwijs. Dit netwerk maakt al langer op grotere schaal enorme positieve IMPACT. Het was daarom mooi én logisch om de boeklancering samen met hen te organiseren.

In totaal waren er in de 3D Makers Zone in Haarlem ruim 100 Change Agents en impactmakers aanwezig. Naast mijn boekpresentatie hebben een aantal Change Agents, die ook met hun casus in het boek staan, de aanwezigen meegenomen in hun impact-verhalen rondom zorg, onderwijs, inclusiviteit, circulariteit en (arbeids)mobiliteit.

Twee weken later was het niet meer voor te stellen dat we met zoveel mensen nog bij elkaar waren. Ik ben nog steeds heel erg dankbaar dat het event met zoveel mensen en positieve energie heeft kunnen plaatsvinden. Op YouTube vind je een video van de boeklancering van IMPACT.

Inmiddels zitten we al even middenin de coronacrisis en is werk en leven voor bijna iedereen enorm veranderd. Op social media zie je berichten van ondernemers die hun aanbod op hele korte termijn hebben aangepast aan de huidige situatie, en sommige mensen weten niet meer zo goed wat ze moeten delen en durven niet door te gaan met de promotie zoals ze dat voorheen deden.

 

Jouw boek heeft veel raakvlakken met deze situatie, waarin mensen elkaar meer steunen en meer vanuit Purposewerken dan voorheen. Heeft deze situatie invloed op hoe je je bedrijf en je boek promoot? Hoe sta jij daarin?

Het klinkt misschien vreemd, maar ik kijk als ‘ondernemer met een missie’ veel meer naar wat de invloed van deze situatie is op mijn missie dan op mijn bedrijf. Ik zie zowel mijn bedrijf als mijn boek als een middel, om samen met lezers en klanten onze IMPACT te vergroten.

De Corona-crisis zorgt voor een versnelling van mijn missie. Er is juist nu momentum voor mijn boek. Ik zie namelijk dat mensen (meer dan ooit) oog hebben voor elkaar en maatschappelijke vraagstukken. Mensen maken zich oprecht zorgen over kwetsbare groepen: daklozen die geen thuis hebben, jongeren met een onveilige thuissituatie óf die niet kunnen meekomen met digitaal afstandsonderwijs, eenzame ouderen, lokale ondernemers die het zwaar hebben, etc.

Maar, er is ook een keerzijde: daar waar we vóór de Corona-situatie doorsloegen in het nastreven van economische groei, zie je nu weer een extreme toename van maatschappelijke initiatieven die ook veel tijd en geld kosten. De aandacht voor duurzaamheid blijft ook nodig. Een balans vinden tussen geld verdienen, oog voor elkaar en oog voor de planeet dat is de uitdaging waar we nu voor staan. En, dat is het onderwerp van mijn boek waarbij je de Purpose Case kunt gebruiken om hiermee aan de slag te gaan.

In mijn manier van werken heb ik me, net als zovelen, wel moeten aanpassen. Voor het overgrote deel werkte ik voor de Corona-situatie als procesbegeleider en trainer, en dat kan nu niet op locatie. Ik heb daarom mijn dienstverlening verder gedigitaliseerd: door het begeleiden van digitale sessies en het geven van webinars. Ik heb een online training ontwikkeld en doe online coaching. Op die manier help ik impact-makers om hun impact te vergroten. Meer hierover vind je op www.impact-boek.nl

Je kunt IMPACT bestellen via Managementboek (aff) en alle andere (online) boekhandels.

Hanneke de Wit

Hanneke de Wit is mede-auteur van Het Bestsellerboek en auteur van (o.a.) Van passie naar boek. Ze is marketeer, grafisch ontwerper, schrijfcoach, redacteur.

In 2012 gaf zij haar eerste boek in eigen beheer uit. Sindsdien volgden er nog vier, en ze hielp vanuit haar bedrijf Tangram Studio al vele ondernemers om ook een boek uit te geven en zo hun bedrijf te laten groeien.

Een boek heeft iets magisch en is een fantastische marketingtool. Het geeft je autoriteit op je vakgebied, opent nieuwe deuren en zorgt ervoor dat je jezelf en je bedrijf kunt promoten op plekken waar je anders niet terecht was gekomen.

Interview met Femke Hogema: over Ondernemen in crisistijd

Interview met Femke Hogema: over Ondernemen in crisistijd

Toen de coronamaatregelen net waren ingegaan, en iedereen op zoek was naar een nieuwe manier van ondernemen, kwam ik een podcast tegen waarin Femke Hogema werd geïnterviewd en waarin ze vertelde dat ze begonnen was aan een boek, dat over drie weken geschreven moest zijn: Ondernemen in crisistijd.

Interview met Gian Kerstges: over De moedige manager

Interview met Gian Kerstges: over De moedige manager

“Terugkijkend op de belangrijkste momenten in mijn leven is er (tenminste) één overeenkomst te zien. Elke ingrijpende verandering, elk groeimoment, begon met een vraag. En uiteindelijk bleek zelfs dat de vraag veel belangrijker was dan het antwoord. (…) Een vraag lag ten grondslag aan het ontstaan van mijn boek.” Dit schreef Gian een paar weken geleden op LinkedIn. Ik volgde hem daar al een tijdje, maar dit bericht trok mijn aandacht, en ik vroeg hem of ik hem mocht interviewen.

Interview met Marjolein Driessen: over Inbreuk op IE-rechten

Interview met Marjolein Driessen: over Inbreuk op IE-rechten

In februari 2020 kwam ‘IE in Bedrijf – Inbreuk op IE-rechten’ uit. Dit is het zesde deel van de serie IE in Bedrijf, dat Marjolein Driessen schreef, samen met coauteur Theo-Willem van Leeuwen. Marjolein is advocaat, gespecialiseerd op het gebied van intellectueel eigendom (IE) en reclamerecht. De serie boeken wordt uitgegeven door Legaltree, waar Marjolein een van de partners is.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *