Er zijn mensen die beweren dat je van een boek niet rijk wordt. Dat alleen uitgevers weten hoe ze heel veel boeken kunnen verkopen. Als je met een uitgever werkt, ontvang je alleen een percentage van de verkoop, de royalty’s. Meestal zo’n 10% van de opbrengst van de verkoop van je boek. Na aftrek van de btw en de productiekosten komt dat neer op zo’n 1-2 euro per boek. Dat is inderdaad geen vetpot.
Gelukkig zijn er wel degelijk manieren om meer aan je boek over te houden. Vooral als je je boek zelf uitgeeft. De investering doe je dan zelf, maar ook de volledige opbrengst gaat naar jou. En, nog veel belangrijker, jij bepaalt zelf hoe je je boek inzet voor je bedrijf, zodat het je nog veel meer kan opbrengen dan dat.
Verdienmodellen voor je boek
Er zijn verschillende manieren om aan je boek te verdienen en waar je voor kiest hangt samen met de manier waarop je bedrijf is ingericht, of met welke plannen je daarvoor hebt. Hieronder zet ik er vier uiteen.
1. De opbrengst van de verkoop van je boek
Heb je een goedlopende site en een groot bereik op social media, dan kan je prima verdienen aan de opbrengst van de verkoop van je boek. Wil & Tien verkochten op deze manier, al voor hun boek daadwerkelijk verschenen was, de volledige oplage, en zitten inmiddels aan de vierde druk van 12 maanden zwanger.
De rekensom is eenvoudig. Tel alle kosten voor de productie bij elkaar op. Deel dit bedrag door de oplage van je boek (het aantal boeken dat je hebt laten drukken) en trek daar de kosten voor de verzending, de vaste kosten van je shop en eventueel de kosten voor het CB vanaf.
Een rekenvoorbeeld voor een eenvoudig boek met een oplage van 1.000 stuks:
redactie: € 500 (eenmalig)
ontwerp en opmaak: € 2.000 (eenmalig)
drukwerk: € 2.000 +
————————————————————
totaal: € 4.500
Productiekosten per boek eerste oplage: € 4,50
(Productiekosten per boek iedere volgende oplage: € 2,00)
Zelf verkopen:
winkelprijs: € 22,50
9% btw: € 1,86
productiekosten: € 4,50 –
————————————————————
winst per boek: € 16,14
Verkopen via het CB:
winkelprijs: € 22,50
9% btw: € 1,86
productiekosten: € 4,50
42% boekhandelskorting: € 8,67
kosten distributie CB: € 1,40 –
————————————————————
winst per boek: € 6,07
Je kunt ervan uitgaan dat de verkoop via je site en via het CB ongeveer 50/50 is. Gemiddeld hou je aan de verkoop van je boek dus € 11,15 over. Vermenigvuldigd met de volledige oplage is dat ruim € 11.000 als je alle boeken verkoopt. (Voor elke herdruk is dat nog veel meer, omdat de productiekosten dan alleen nog bestaan uit drukkosten.) Niet slecht toch?
2. Je boek inzetten om nieuwe klanten te krijgen
Bij dit rekenvoorbeeld heb je de productiekosten voor de eerste oplage van je boek terugverdiend als je 400 boeken hebt verkocht. Misschien denk je wel, dat is helemaal niet haalbaar, zo’n groot bereik heb ik helemaal niet. Maak je geen zorgen, want naast de opbrengst van de verkoop kan je boek je nog veel meer opbrengen. Zelfs als je er een veel kleiner aantal van verkoopt.
Jouw boek is het beste visitekaartje wat je kunt hebben. Want ik weet niet hoe dat bij jou is, maar al die mooie filmpjes en webinars die tegenwoordig de ronde doen, ik weet niet hoe mensen de tijd vinden om die allemaal te bekijken. Hoe aantrekkelijk ik ze ook vind, na een dag werken heb ik geen tijd en geen zin om nog een uur of langer naar mijn scherm te gaan zitten staren om iets bij te leren.
Ik kruip veel liever met een boek op de bank, om even lekker te ontspannen. Een boek is een rustpunt, zelfs als het vol staat met interessante informatie. In je eigen bubbel leer je nieuwe dingen én komt je hoofd tegelijkertijd tot rust.
Dat geldt ook voor jouw potentiële klanten. Zie je het al voor je, dat zij hun momentje pakken met jouw verhaal erbij? Je hoeft er zelfs niet gek van staan te kijken als ze je meenemen op vakantie en een prominente plek geven in hun boekenkast. Welke reclamefolder en welk webinar krijgt dat voor elkaar?
3. Je boek inzetten om naamsbekendheid en autoriteit te krijgen
Zelfs als je niet verwacht dat je boek rechtstreeks klanten op zal leveren, kan dit model voor je werken. Bijvoorbeeld als je geen concrete dienst verkoopt maar bijvoorbeeld coaching, of omdat je een platform hebt en je boek daar deel van uitmaakt.
Zowel voor Nathalie Van De Walle met haar boek Liefdesverklaring en voor Robin van Tilburg met Kickstart je vaderschap bracht een boek een grotere naamsbekendheid. Ze verschenen in kranten en magazines, online en offline, en werden gevraagd om te komen spreken.
Op den duur kan ook dat je heel veel brengen. Mijn eerste boek was het Babyboek voor Prematuren. Een invulboek, daar verwacht je zakelijk niet zoveel van. Toch leverde het naamsbekendheid op en zorgde het er mede voor dat ik, jaren later, werd gevraagd om mensen te zoeken voor een interview in ‘Pedriatric Research’, een internationaal toonaangevend magazine voor kinderartsen en andere medici.
4. Je boek als lead magnet voor je funnel
Je kunt er ook voor kiezen om de kosten van je boek niet te zien als inkoopkosten, maar als kosten voor je marketing en promotie. Dat is een heel andere benadering, en de rekensom hierboven kan je dan ook vergeten.
We kennen allemaal de weggevers voor een nieuwsbrief: die pdf die je downloadt, opslaat en vervolgens vergeet te lezen. Dat is logisch, want iets waar je niet voor betaalt, heeft nou eenmaal weinig waarde. Maar wat nou als dat anders kan?
Steeds vaker zie je dat bedrijven ervoor kiezen om een fysiek boek ‘weg te geven’ als tegenprestatie voor jouw registratie op hun lijst. Denk maar aan De Online Marketing Tornado van de IMU, waar Martijn van Tongeren afgelopen zomer in een interview over vertelde. Binnen een paar weken verkochten zij 15.000 exemplaren, slechts tegen kostprijs en verzendkosten.
Het resultaat was opvallend. In dezelfde periode gaven ze ook een gratis cursuspakket weg dat een verkoopwaarde vertegenwoordigde van €950 euro. Daarvan maakten 4.000 mensen gebruik, maar meer dan drie keer zoveel mensen kochten hun fysieke boek.
Ook Jacko Meijaard van Internet Succes Gids.nl volgde deze tactiek toen hij De laptop lifestyle uitgaf. Binnen een paar dagen was hij door de helft van de oplage heen en moest hij een herdruk bestellen.
Je boek is een ijzersterk marketingmiddel
De truc is natuurlijk om een heel sterk netwerk te hebben, en deze twee voorbeelden maken dan ook gebruik van, hoe kan het ook anders, affiliate marketing. Maar als je tot hier gelezen hebt, weet je inmiddels dat het niet om duizendtallen gaat.
Want ik maakte eens een sommetje. Eén op de vijf exemplaren van Van passie naar boek die ik via mijn eigen site verkocht bracht me een nieuwe klant. De helft van de mensen die mijn boek bestelden is mijn ambassadeur geworden, regelmatig noemen zij mijn naam op social media. Ik kreeg via die weg zelfs een nieuwe klant die mijn boek nooit las, maar de voorkant zo mooi vond dat hij na een half uurtje pb’s heen en weer sturen op LinkedIn met mij wilde werken.
Als je gaat rekenen in ROI is dat volgens mij ongekend. Een boek voor je bedrijf: daar kan dus geen enkel ander marketingmiddel tegenop!


Schrijf je een boek voor je bedrijf en kan je wel wat hulp gebruiken? Bestel dan eerst Van passie naar boek. Dan praten we daarna verder.