Online boekpresentatie: een virtual book tour

door | 17 maart 2020 | uitgelicht

Over een paar dagen komt Van passie naar boek uit, dus dit is de periode om de laatste dingen voor de boeklancering voor te bereiden. Daar had ik een leuk plan voor, maar net zoals bij vele andere ondernemers om me heen, kan die niet doorgaan vanwege de maatregelen rondom de coronacrisis. Dat is jammer, maar voor mij absoluut geen reden om bij de pakken neer te gaan zitten.

Virtual book tour

Er kwamen al snel nieuwe ideeën bij me op, maar toen ik The Book Marketing Bible van Tom Corson-Knowles dit weekend las werd ik heel enthousiast. Daarin wijdt hij een hoofdstuk aan de ‘virtual book tour’. Dát is dus wat ik ga doen, en omdat ik heb gezien dat verschillende auteurs nu met hun handen in het haar zitten, ga ik het hele proces in dit blog en op social media delen. Wie weet kan ik jou inspireren om er alsnog een feestje van te maken, ook al moet alles nu online plaatsvinden.

Om heel eerlijk te zijn is een traditionele boekpresentatie met hapjes en champagne sowieso niets voor mij. Ik ben een introvert in hart en nieren, en hoewel ik er enorm van kan genieten om onder de mensen te zijn, breekt het zweet me uit als ik alleen al denk aan een bijeenkomst waarbij alles om mijn boek, en dus om mij draait. Thank you but no thank you…

Mijn plan was dan ook om een aantal mensen, die hebben meegewerkt aan mijn boek, persoonlijk een boek te gaan brengen, met een lekkere taart erbij. Allemaal op één dag, door het hele land. Een soort book tourdus, maar dan anders.

Van een offline boeklancering naar een online book tour

Een traditionele book tour, waarbij auteurs van boekwinkel naar boekwinkel gaan om hun boek te signeren en te promoten, zie je niet zo vaak meer. Bij een virtual book tour ‘hop’ je niet van winkel naar winkel, maar van blog naar blog, van podcast naar podcast en van social media event naar social media event. Aldus Tom. Daarbij ga je bijvoorbeeld uit van 30 zogenaamde ‘stops’ per maand, waarbij een ‘stop’ symbool staat voor een locatie/evenement.

Als voorbeeld geeft hij:

  • Een gastblog schrijven
  • Een review over je boek van een blogger
  • Een samenvatting van je boek op een blog
  • Geïnterviewd worden door een blogger
  • Een video interview
  • Een podcast interview
  • Een webinar
  • Een twitterchat

Toen het boek geschreven werd was vloggen nog relatief nieuw, maar een blogger kan natuurlijk ook heel goed een vlogger zijn. Het lijstje geeft je in elk geval een goed beeld van wat hij bedoelt.

Als mensen je op 30 verschillende plekken tegenkomen, val je niet alleen op, maar zullen ze ook zeggen ‘Goh, ik zie jou ook overal!’ In het beste geval pikken ook andere media dit op, maar hoe dan ook vergroot het de kans dat potentiële lezers je boek tegenkomen. Vergeet dus niet om elk onderdeel af te sluiten met een call to action, zodat mensen weten waar ze terecht kunnen om je boek te bestellen, of zich bijvoorbeeld in kunnen schrijven voor je nieuwsbrief.

De kunst is om op deze manier de publiciteit op te zoeken bij grotere sites, met veel geloofwaardigheid en veel verkeer. Maar ook juist kleinere bloggers en vloggers kunnen heel goed bijdragen aan je boek, omdat zij wellicht juist een achterban hebben die veel meer betrokken is bij wat ze doen en delen. Want je hebt er natuurlijk weinig aan als een grote site je boek promoot terwijl hun bezoekers totaal geen interesse hebben in het onderwerp.

Het resultaat van deze acties is tweeledig. Natuurlijk de directe publiciteit die het je oplevert, maar ook de backlinks naar je site. Als er links naar jouw site op sites staan die een goede reputatie hebben bij de zoekmachines, kan dat de vindbaarheid van jouw site verhogen.

Online book tour Van passie naar boek

Tot zover de korte samenvatting van wat Tom hierover schrijft. Natuurlijk heb ik zelf al een lijstje gemaakt. Dat wil ik hieronder met je delen. Ik schrijf bewust in meervoud, want elk onderdeel van het lijstje kan natuurlijk op verschillende plekken en/of manieren voorkomen.

Mogelijkheden:

  • Gastblogs van mij op andere sites
  • Gastblogs op vanpassienaarboek.nl
  • Recensies van mijn boek op sites
  • Recensies van mijn boek op social media
  • Interviews met mij
  • Interviews met andere auteurs op vanpassienaarboek.nl
  • Samenvatting van mijn boek op een site
  • Social media posts over mijn boek
  • Artikelen over mijn boek
  • Nieuwsbrieven over mijn boek
  • Advertenties

Met een aantal punten hiervan ben ik al bezig en sommige zijn zelfs al concreet:

  1. Deel één van serie gastblogs van mij op Schrijven Online op 30 maart
  2. Interview met Ilona de Wit, auteur van ‘Het Bourgondische Bitterballenboek’
  3. Interview gedeeld in een Instagram story van: @worstenbrood_en_wijn (Ilona de Wit)
  4. Advertentie Schrijven Magazine
  5. Artikel (advertorial) Schrijven Magazine
  6. Interview Instagram Live door @iris_rutte
  7. Recensie op charlotteslaw.nl
  8. Blog over mijn boek op twistedsister.nl
  9. Artikel op de site van het Gouds Dagblad: Ook jij kan nu een boek schrijven en uitgeven
  10. Artikel van het Gouds Dagblad op LinkedIn gedeeld door Ingrid de Galan van PINK Business, die het artikel voor me regelde
  11. Artikel gedeeld op verschillende social media platforms door het Gouds Dagblad
  12. Instagram story gedeeld door @margot.vakpracht
  13. Instagram stories en post gedeeld door @charlotteslaw
  14. LinkedIn-bericht over het boek gedeeld door Martin Verkley
  15. LinkedIn-bericht over het boek gedeeld door Charlotte Meindersma
  16. LinkedIn-bericht over het boek gedeeld door Studio i-nicole
  17. LinkedIn-bericht over het boek gedeeld door Nicole Brahim
  18. Mijn boek in een Instagram story van @iris_rutte

Dit lijstje zal ik steeds bijwerken wanneer er dingen bij komen, met steeds als het zover is een link naar het gerealiseerde item.

Daarnaast ga ik mijn oorspronkelijke plan om boeken langs te gaan brengen in aangepaste vorm uitvoeren. In plaats van langsbrengen ga ik de boeken opsturen, met een persoonlijke handgeschreven kaart erbij, en een bescheiden verzoek om iets met het boek te doen. Bijvoorbeeld een foto op social media, of een recensie of reactie, of wat je dan ook maar leuk vindt om te doen.

En, hoewel ik daarbij meteen aan die ergerlijke ‘deel en win’ acties op social media moet denken, die je gelukkig steeds minder ziet, lijkt het me erg leuk om ook een boek (of enkele exemplaren) te verloten. Gewoon omdat het zo leuk is om iets weg te geven. Hoe, dat weet ik nog niet precies.

Wil je meedoen? Heel graag!

De komende tijd zal ik op Instagram geregeld laten zien hoe het met de voorbereidingen van de virtual book tour staat, die natuurlijk begint op de verschijningdatum van Van passie naar boek: 31 maart. Volg je me daar nog niet, doe dat dan vooral. Heb jij een idee om mee te doen met mijn virtual book tour, bijvoorbeeld door een recensie te schrijven, of op een andere manier? Dat zou superfijn zijn! Stuur me dan even een berichtje via deze link of via Instagram.

Hoewel alles op dit moment anders is dan we gewend zijn, hoeft dat niet te betekenen dat er niets meer kan. De kunst is om in nieuwe mogelijkheden te denken in plaats van in beperkingen. Ik hoop dan ook dat dit artikel jou inspireert voor de presentatie van je eigen boek!

Hanneke de Wit
Hanneke de Wit is grafisch ontwerper met een passie voor boeken. In 2012 gaf zij haar eerste boek in eigen beheer uit. Sindsdien volgden er nog drie, en hielp ze vanuit haar ontwerpbureau Tangram Studio vele ondernemers om ook een boek uit te geven en zo hun bedrijf te laten groeien.

Een boek maken is een prachtig project. Het helpt je om de doelstellingen van je bedrijf aan te scherpen en zal je meer voldoening geven dan je je ooit had kunnen voorstellen. En het mooiste is dat als jij een boek uitgeeft voor je bedrijf, het meer is dan alleen een aanvulling op je aanbod.

Een boek heeft iets magisch en is een prachtige marketingtool. Het geeft je autoriteit op je vakgebied, opent nieuwe deuren en zorgt ervoor dat je jezelf en je bedrijf kunt promoten op plekken waar je anders niet terecht was gekomen.

Meer lezen?

Schrijven omdat je er plezier in hebt, niet alleen om een bestseller te scoren

Schrijven omdat je er plezier in hebt, niet alleen om een bestseller te scoren

Gisteravond was ik een tekening aan het maken voor mijn kids. Elke keer neem ik me voor om dat vaker te doen, maar het komt er bijna nooit van. Terwijl het zo goed is om af en toe iets heel anders te doen, en er zijn weinig dingen zo ontspannend als met je handen bezig zijn. Grappig genoeg zijn er veel overeenkomsten tussen tekenen en een boek schrijven.

Lees meer
Interview met Ilona de Wit: de bitterballenkoningin

Interview met Ilona de Wit: de bitterballenkoningin

Interviews met andere ondernemers die een boek uitgeven stonden al een tijd op mijn verlanglijstje voor deze site. Nu corona voor veel auteurs een stokje voor hun (oorspronkelijke) boeklancering heeft gestoken, vond ik dat dit hét moment was om daarmee te beginnen. Op social media ging ik dan ook op zoek naar ondernemers waarvan hun boek ook rond deze periode zou verschijnen. Dit is het eerste interview: met Ilona de Wit, auteur van Het Bourgondische Bitterballenboek dat morgen verschijnt.

Lees meer
Het ontwerp van een boek: het binnenwerk

Het ontwerp van een boek: het binnenwerk

Het ontwerp bepaalt de uitstraling van je boek. Het is leuk om je te onderscheiden, maar de leesbaarheid en de gebruiksvriendelijkheid voor je lezers moeten altijd voorop staan. Je wilt per slot van rekening dat zij je boek van voor tot achter lezen.

Lees meer
Van passie naar boek

Droom je van je eigen boek en zoek je een steuntje in de rug?

Meld je dan aan en ontvang regelmatig tips, plus als bonus het eerste hoofdstuk van Van passie naar boek, zodat niets je meer tegenhoudt om eindelijk een boek te schrijven en uit te geven!

Bedankt voor je aanmelding! Kijk alleen nog even in je mailbox om je aanmelding te bevestigen.