Bestel nu jouw exemplaar van Van passie naar boek!

Promotie van je boek: eenheid in je Instagram tijdlijn

Promotie van je boek: eenheid in je Instagram tijdlijn

door | 29 februari 2020 | uitgeven

Wil je je boek op Instagram promoten, dan plaats je daar natuurlijk zo veel mogelijk mooie foto’s van je boek. Gooi je tijdlijn echter niet klakkeloos vol met een allegaartje aan afbeeldingen! Een consistente tijdlijn creëren is minstens zo belangrijk: A great image makes you hit like. A great timeline makes you hit follow.

Bovendien heb je waarschijnlijk geïnvesteerd in het ontwerp van je boek. Door dit ontwerp zo veel mogelijk door te trekken in al je promotionele uitingen, zorg je voor herkenbaarheid. Dat is belangrijk, want je wil dat potentiële lezers je boek herkennen, waar ze het ook tegenkomen.

Sinds de introductie van het nieuwe algoritme is het hele een kunst geworden om zichtbaar te zijn en te blijven. In tegenstelling tot voorheen, krijg je voornamelijk nog fotos van accounts te zien waarmee je interactie hebt: likes of beter nog: reacties. Wil je dus zichtbaar zijn, is het belangrijk dat je fotos aanspreken, dat je actief bent en veel post, en dat je slim gebruik maakt van relevante hashtags. 

Als je een boek uitgeeft voor je bedrijf, is het belangrijk om eenheid te creëren. Om dat te bereiken is het belangrijk dat je tijdlijn consistent is. Ga maar eens na. Wanneer je een mooie foto hebt ontdekt, kijk je op de tijdlijn van de maker om te zien of er nog meer van zulke fotos zijn en of je diegene wilt volgen. Toch?

Wanneer de tijdlijn waar je op terecht komt een ratjetoe aan fotos bevat, in allerlei verschillende stijlen, is de kans groot dat je meteen afhaakt. Die ene foto sprak je aan, maar de rest helemaal niet. Staat de tijdlijn daarentegen vol met zulke mooie fotos, of met andere fotos van dit onderwerp dat je leuk vindt, zal je waarschijnlijk meteen op volgen drukken.

Maar hoe creëer je nou precies een consistente tijdlijn?

1. Bepaal je doelgroep

Toen je begon met schrijven heb je als het goed is al bepaald wie je doelgroep precies is. Die doelgroep trek je door in je (online) promotie. Wie is je ideale lezer en wat heeft hij of zij van jou nodig? Waar liggen zijn interesses en op welke hashtags zou hij dus bijvoorbeeld klikken? 

Natuurlijk begin je uiteindelijk altijd bij jezelf en bij je eigen interesses, anders zou je al snel het plezier verliezen in wat je doet. Maar als je fotos en hashtags geen enkele relatie met je doelgroep hebben, zal je die nooit gaan bereiken.

2. Kies je themas

Ken je dat? Je hebt een foto gemaakt en twijfelt of je hem wel of niet zal posten. Is het niet te persoonlijk? Zal het je volgers wel interesseren? Wanneer je één of enkele themas voor jezelf hebt vastgesteld, wordt deze beslissing een stuk eenvoudiger. Beslis of je wel of niet persoonlijke fotos plaatst, of je een kijkje achter de schermen geeft, of alleen mooie esthetische fotos wilt plaatsen.

Accounts met een duidelijk thema, groeien sneller dan accounts die van alles door elkaar posten. Daarmee wil ik niet zeggen dat je je hier dan altijd heel rigide aan moet houden. Het moet wel leuk blijven. Ik hou mijn thema meestal goed in de gaten, maar sommige dingen vind ik gewoon leuk om te plaatsen en het mag best een beetje spontaan blijven.

Wil je verschillende themas plaatsen, maar toch eenheid behouden, kies dan bijvoorbeeld één bepaalde visuele stijl en/of kleurenpalet. Ik geef tips over het schrijven en zelf uitgeven van boeken, geef af en toe een kijkje achter de schermen en soms plaats ik fotos met een grafische stijl. Maar ik vind het ook ontzettend leuk om af en toe fotos van onze twee katten te plaatsen.

Pas wel op met fotos die niets met je themas te maken hebben, want het kan het je volgers kosten als je daar regelmatig drastisch van afwijkt. Ga maar na. Je bent iemand gaan volgen vanwege de mooie interieurfotos. Opeens verschijnen er alleen nog maar fotos van autos in je tijdlijn, terwijl je helemaal niet van autos houdt! Dan heb je de ontvolgknop vast snel gevonden.

3. Kies een kleurenpallet

Het ligt natuurlijk voor de hand om een kleurenpallet te kiezen dat past bij het ontwerp van je boek. En dan met name bij het omslag, want dat is wat je het meest laat zien. Daarmee wil ik niet zeggen dat je alleen nog maar met die kleuren mag werken. Kies een basis en voeg daar af en toe kleuren aan toe die er mooi bij passen.

Zo heb je niet constant dezelfde kleurencombinaties, maar wissel je hierin af. Tegelijkertijd kan je er zo voor zorgen dat er een mooi kleurverloop in je tijdlijn ontstaat. Zo is mijn favoriete kleur een tijd fris groen en een beetje lila geweest, maar ook wel eens fris groen en roze en fris groen en lichtblauw. Zorg dus dat er steeds een lijn in zit, waarbinnen je varieert.

Misschien past dat wel helemaal niet bij jou, en wil jij juist alles in zwart-wit plaatsen of kies je er juist voor om alle kleuren van de regenboog te plaatsen. Ook dat is een keuze! Door consequent alle kleuren door elkaar te gebruiken, maar bijvoorbeeld wel voor een bepaalde kleurtoon te kiezen en bijvoorbeeld altijd met verzadigde (felle) kleuren, primaire kleuren of juist pastels te werken, creëer je ook een eigen, herkenbare stijl.

4. Kies een achtergrond

Dit klinkt misschien een beetje gek, maar ook de achtergrond van je fotos kan zorgen voor eenheid. Door te kiezen voor één of twee achtergronden die je regelmatig terug laat komen, creëer je een consistente tijdlijn. Dit kan een mooi houten tafelblad zijn, een muur met een herkenbaar behang of een eenvoudige helder witte achtergrond.

Gebruik daarvoor bijvoorbeeld steeds een bepaalde plek om je onderwerpen te fotograferen. Zo fotografeer ik graag met onze witte salontafel (deze fotos bewerk ik voor ik ze plaats om het wit nog witter te krijgen) of mijn steigerhouten tafelblad als ondergrond. Door dit consequent te herhalen worden je fotos herkenbaar en wordt je tijdlijn een rustig geheel.

5. Kies voor een bepaalde manier van bewerken

Dit heeft raakvlakken met je kleurenpallet. Door je fotos steeds op dezelfde manier te bewerken, creëer je eenheid. Zelfs als je onderwerp steeds wisselt. Er zijn verschillende apps die je hiervoor kunt gebruiken.

Verhoog bijvoorbeeld altijd het contrast van je fotos, of haal juist al het contrast eruit en maak je fotos dromerig. Ook kan je de verzadiging van je fotos verlagen zodat ze grijzig worden, of juist verhogen zodat ze nog contrastrijker worden en de kleur eraf spat.

Hou je Instagram tijdlijn geopend terwijl je aan het bewerken bent, zodat je steeds kunt controleren of je foto dezelfde kleurtoon en sfeer krijgt als de rest van je fotos.

 

6. Gebruik een app om te zien wat een foto met je tijdlijn doet

Heb je je foto bewerkt en ben je tevreden, dan kan je hem natuurlijk plaatsen. Maar soms word je verrast, en blijkt een foto de eenheid van de rest van je tijdlijn te doorbreken. Bijvoorbeeld doordat er opeens twee witte fotos onder elkaar komen te staan, terwijl er normaal gesproken een soort verspringend schaakbordpatroon in je tijdlijn zit. 

Het is vaak moeilijk om dit van tevoren goed in te schatten. Gelukkig zijn er apps waarmee je kunt zien hoe een foto er uit komt te zien in je tijdlijn, bijvoorbeeld de app van Later. Die is handig, want je kunt hiermee ook vanaf je pc fotos inplannen en op een ander moment vanaf je telefoon posten.

Twijfel je, upload dan een paar verschillende fotos en vergelijk wat ze met je tijdlijn doen. Dit is helaas wel iets wat je op je gevoel moet doen. Plan een foto in, en kijk hoe je tijdlijn er vervolgens uitziet in de preview. Is de eenheid weg? Kijk dan waardoor dat komt en probeer een andere foto, net zo lang tot je tevreden bent.

Een voordeel van een app als Later is dat je ook meteen geen gedoe meer hebt met witregels. Die worden netjes meegekopiëerd en verdwijnen niet, zoals gebeurt als je fotos rechtstreeks in Instagram uploadt.

7. Kies je tone of voice

Wanneer je de juiste foto gevonden hebt ben je er nog niet helemaal. Een goede omschrijving is net zo belangrijk. Kies voor je eigen tone of voice en hou je dar zo veel mogelijk aan. Zijn je omschrijvingen serieus of grappig? Persoonlijk of juist heel zakelijk geformuleerd? Hoe concreter je je ideale (lezer en dus) volger voor jezelf in beeld hebt, hoe natuurlijker je de bijschriften van je fotos aan deze persoon kunt richten en hoe makkelijker het wordt.

Want dat is uiteindelijk je doel van je promotie, online en offline. Niet alleen mooie plaatjes laten zien, maar vooral je doelgroep aanspreken en verleiden om je boek te bestellen en fan van je te worden. En wie weet nemen ze dan uiteindelijk contact met je op omdat je ze verder kunt helpen, en heb je er een nieuwe klant bij.

Hanneke de Wit
Hanneke de Wit is grafisch ontwerper met een passie voor boeken. In 2012 gaf zij haar eerste boek in eigen beheer uit. Sindsdien volgden er nog drie, en hielp ze vanuit haar ontwerpbureau Tangram Studio vele ondernemers om ook een boek uit te geven en zo hun bedrijf te laten groeien.

Een boek maken is een prachtig project. Het helpt je om de doelstellingen van je bedrijf aan te scherpen en zal je meer voldoening geven dan je je ooit had kunnen voorstellen. En het mooiste is dat als jij een boek uitgeeft voor je bedrijf, het meer is dan alleen een aanvulling op je aanbod.

Een boek heeft iets magisch en is een prachtige marketingtool. Het geeft je autoriteit op je vakgebied, opent nieuwe deuren en zorgt ervoor dat je jezelf en je bedrijf kunt promoten op plekken waar je anders niet terecht was gekomen.

Meer lezen?

Een ebook van je boek of niet?

Een ebook van je boek of niet?

Wat lees jij liever? Een papieren boek of een ebook? Die vraag stelde ik op Instagram en de antwoorden verrasten me eigenlijk wel. Want ebooks zijn populair en steeds meer klanten vragen of ik van hun boek ook een ebook wil maken.

Lees meer
7 tips voor een onweerstaanbaar boekontwerp

7 tips voor een onweerstaanbaar boekontwerp

Weet je nog, de laatste keer dat je op zoek was naar een nieuw boek? Struinend door de plaatselijke boekwinkel, of gewoon thuis op de bank, op je telefoon bij je favoriete online boekhandel? Zonder dat je precies wist wat je zocht. Of misschien zocht je iets bij een bepaald onderwerp waar je meer over wilde weten, maar had je nog geen idee wat dat exact zou zijn.

Het succes van je boek valt of staat met een onweerstaanbaar ontwerp. Een goed ontwerp is als magie, maar het goede nieuws is dat er geen geheime toverformule voor nodig is.

Uitgelicht

7 tips voor een onweerstaanbaar boekontwerp

Weet je nog, de laatste keer dat je op zoek was naar een nieuw boek? Struinend door de plaatselijke boekwinkel, of gewoon thuis op de bank, op je telefoon bij je favoriete online boekhandel? Zonder dat je precies wist wat je zocht. Of misschien zocht je iets bij een bepaald onderwerp waar je meer over wilde weten, maar had je nog geen idee wat dat exact zou zijn.

Het succes van je boek valt of staat met een onweerstaanbaar ontwerp. Een goed ontwerp is als magie, maar het goede nieuws is dat er geen geheime toverformule voor nodig is.

Lees meer

ZORG ERVOOR DAT JOUW BOEK ER KOMT!

Vraag nu het gratis eerste hoofdstuk aan en maak een vliegende start!

Van passie naar boek

Verzonden. Check snel je mail!