Bestel nu jouw exemplaar van Van passie naar boek!

Schrijven zoals je praat

Schrijf zoals je praat

door | 17 juli 2020 | schrijven

> uten lezen

Maar, ik schrijf zoals ik praat. Is dat niet erg? Wordt mijn boek dan wel goed genoeg? De afgelopen weken stelden verschillende nieuwe klanten me die vraag. En heel eerlijk? Ik word daar blij van! Want dat betekent dat de boeken die zij aan het schrijven zijn heerlijk worden om te lezen.

Hoe ik dat weet? Dat zal ik je laten zien.

We beginnen even opnieuw:

Een aantal mensen heeft me de afgelopen tijd gevraagd of het erg is dat ze schrijven zoals ze praten. Ze vragen zich af of hun boek op die manier wel goed genoeg zal worden. Als mij zo’n vraag gesteld wordt, ben ik daar blij om. Want als iemand schrijft zoals hij praat, zal dat zorgen voor een boek dat fijn is om te lezen.

Die tweede versie voelt heel anders. Alle energie is eruit, je voelt je niet aangesproken en je hebt geen idee wie dat ‘aantal mensen’ dan is.

Gisteren hoorde ik een podcast waarin zelfs werd beweerd dat goede copywriting (tekst die bedoeld is om de lezers iets te laten doen, zoals een product bestellen) wordt geschreven zoals je praat. Ga maar na. Je bent bij een restaurant geweest en je hebt nog nooit zo lekker gegeten. Je spreekt je beste vriend (of vriendin) en zegt, echt, hier MOET je gaan eten! Zoiets heb ik nog nooit geproefd. Je omschrijft in geuren en kleuren hoe fantastisch het was, en je vriend kan door wat jij vertelt niet wachten om er ook te gaan eten.

Stel dat je zou denken dat je vriend je pas serieus neemt als je dit in zakelijke schrijftaal omschrijft. Daarvan hoef ik geen voorbeeld te maken he? Je snapt wel dat juist het enthousiasme in jouw verhaal de doorslag geeft.

Dat is precies de energie die je ook in je boek wil! Je lezers willen jouw verhaal horen, je leren kennen en jouw vuur en de passie voor je vak voelen. De enige manier waarop dat lukt, is als je schrijft zoals je praat.

Maar wat nou als je makkelijker praat dan schrijft?

Dan ben je niet de enige! Dat blijkt wel uit de hoeveelheid filmpjes en podcasts die op social media worden gedeeld. Hoewel er genoeg mensen zijn die liever achter hun toetsenbord blijven zitten (daar ben ik er een van), zijn er ook veel mensen die hun verhaal juist veel liever hardop vertellen.

Betekent dat dat je dan geen boek kunt schrijven? Nee, zeker niet! Het betekent dat je een voorsprong hebt op de rest, want blijkbaar kan jij een verhaal structureren én vertellen tegelijk. Daardoor kan je filmpjes, podcasts en live uitzendingen maken, maar je kunt ook aansprekend leren schrijven.

Dat is een kwestie van oefenen, en de opnames die je van jezelf maakt kan je daar heel goed bij gebruiken. Ga eens uitschrijven wat je in zo’n filmpje of podcast vertelt. Schrijf je eigen transscript en werk dat uit tot een goed lopende tekst. Die kan je dan mooi voor een blog gebruiken of voor een social media post, maar je kunt op die manier ook je hele boek schrijven.

Vertel je verhaal en neem het op, gewoon met een app op je telefoon, of rechtstreeks op je computer. Ik hoef jou natuurlijk niet te vertellen hoe je dat doet. Heb je geen tijd om alles vervolgens zelf uit te typen? (Eerlijk is eerlijk, dat kost best veel tijd…) Je kunt het ook laten doen, maar er is ook software die audio automatisch omzet naar tekst, of je kunt dicteren op je Mac zodat je verhaal meteen naar tekst worden omgezet.

Als je de tekst vervolgens goed bent nagelopen en hebt bijgeschaafd, kan er nog een redacteur naar kijken om de puntjes op de i te zetten. Maar de structuur is nu goed, en dat is het belangrijkste, want daarmee trek je je lezers door je verhaal. Doordat je schrijft zoals je praat versterk je dat effect, omdat ze het gevoel hebben dat je het rechtstreeks tegen hen hebt, en ze je leren kennen. En dat is dé manier om van je lezers klanten te maken, wat uiteindelijk het doel is als je een boek schrijft voor je bedrijf.

Schrijven zoals je praat
Hanneke de Wit
Hanneke de Wit is grafisch ontwerper met een passie voor boeken. In 2012 gaf zij haar eerste boek in eigen beheer uit. Sindsdien volgden er nog drie, en hielp ze vanuit haar ontwerpbureau Tangram Studio vele ondernemers om ook een boek uit te geven en zo hun bedrijf te laten groeien.

Een boek maken is een prachtig project. Het helpt je om de doelstellingen van je bedrijf aan te scherpen en zal je meer voldoening geven dan je je ooit had kunnen voorstellen. En het mooiste is dat als jij een boek uitgeeft voor je bedrijf, het meer is dan alleen een aanvulling op je aanbod.

Een boek heeft iets magisch en is een prachtige marketingtool. Het geeft je autoriteit op je vakgebied, opent nieuwe deuren en zorgt ervoor dat je jezelf en je bedrijf kunt promoten op plekken waar je anders niet terecht was gekomen.

Meer lezen?

Hoe je tóch tijd vindt om je boek te schrijven: 6 tips

Hoe je tóch tijd vindt om je boek te schrijven: 6 tips

Je hebt het megadruk! Bestaande klanten blijven maar een beroep op je doen en steeds meer nieuwe klanten weten je te vinden. De schoorsteen moet roken, dus betaald werk gaat voor en je boek moet maar even wachten. Daar in dat stoffige mapje op je computer, waar het al tijden niets anders doet dan dat… Met deze 6 tips zorg je ervoor dat je boek tóch dit jaar nog af komt.

Lees meer
Met deze 8 tips komt jouw boek er echt!

Met deze 8 tips komt jouw boek er echt!

Hoewel een boek schrijven niet vanzelf gaat, is het goede nieuws dat het je met deze 8 tips zeker zal lukken. Met als ultieme beloning: jouw boek dat straks vers van de drukker komt en overal verkrijgbaar is!

Lees meer
Je boek verkopen: 4 verdienmodellen

Je boek verkopen: 4 verdienmodellen

Je boek verkopen. Hoe ga je dat doen? Heb je daar al over nagedacht, of ben je gewoon aan de slag gegaan en zal je verder wel zien? Een boek schrijven is een intensief proces. Het is leuk maar het kost veel tijd, dus voor jou als ondernemer moet het wel iets opbrengen.

Uitgelicht

Je boek verkopen: 4 verdienmodellen

Je boek verkopen. Hoe ga je dat doen? Heb je daar al over nagedacht, of ben je gewoon aan de slag gegaan en zal je verder wel zien? Een boek schrijven is een intensief proces. Het is leuk maar het kost veel tijd, dus voor jou als ondernemer moet het wel iets opbrengen.

Lees meer

ZORG ERVOOR DAT JOUW BOEK ER KOMT!

Vraag nu het gratis eerste hoofdstuk aan en maak een vliegende start!

Van passie naar boek

Verzonden. Check snel je mail!