Bestel nu jouw exemplaar van Van passie naar boek!

Schrijven zoals je praat

Schrijven zoals je praat: zo schrijf je een boek dat aanspreekt

door | 17 juli 2020 | schrijven

> uten lezen

Sschrijven zoals je praat. Is dat niet erg? Wordt je boek dan wel goed genoeg? De afgelopen weken stelden verschillende nieuwe klanten me die vraag. En heel eerlijk? Ik word daar blij van! Want dat betekent dat de boeken die zij aan het schrijven zijn heerlijk worden om te lezen.

Hoe ik dat weet? Dat zal ik je laten zien.

We beginnen even opnieuw:

Een aantal mensen heeft me de afgelopen tijd gevraagd of het erg is dat ze schrijven zoals ze praten. Ze vragen zich af of hun boek op die manier wel goed genoeg zal worden. Als mij zo’n vraag gesteld wordt, ben ik daar blij om. Want als iemand schrijft zoals hij praat, zal dat zorgen voor een boek dat fijn is om te lezen.

Die tweede versie voelt heel anders. Alle energie is eruit, je voelt je niet aangesproken en je hebt geen idee wie dat ‘aantal mensen’ dan is.

Gisteren hoorde ik een podcast waarin zelfs werd beweerd dat je goede copywriting (tekst die bedoeld is om de lezers iets te laten doen, zoals een product bestellen) moet schrijven zoals je praat. Ga maar na. Je bent bij een restaurant geweest en je hebt nog nooit zo lekker gegeten. Je spreekt je beste vriend (of vriendin) en zegt, echt, hier MOET je gaan eten! Zoiets heb ik nog nooit geproefd. Je omschrijft in geuren en kleuren hoe fantastisch het was, en je vriend kan door wat jij vertelt niet wachten om er ook te gaan eten.

Stel dat je zou denken dat je vriend je pas serieus neemt als je dit in zakelijke schrijftaal omschrijft. Daarvan hoef ik geen voorbeeld te maken he? Je snapt wel dat juist het enthousiasme in jouw verhaal de doorslag geeft.

Dat is precies de energie die je ook in je boek wil! Je lezers willen jouw verhaal horen, je leren kennen en jouw vuur en de passie voor je vak voelen. De enige manier waarop dat lukt, is als je schrijft zoals je praat.

Schrijven zoals je praat dus, maar wat nou als je makkelijker praat dan schrijft?

Dan ben je niet de enige! Dat blijkt wel uit de hoeveelheid filmpjes en podcasts die op social media worden gedeeld. Hoewel er genoeg mensen zijn die liever achter hun toetsenbord blijven zitten (daar ben ik er een van), zijn er ook veel mensen die hun verhaal juist veel liever hardop vertellen.

Betekent dat dat je dan geen boek kunt schrijven? Nee, zeker niet! Het betekent dat je een voorsprong hebt op de rest, want blijkbaar kan jij een verhaal structureren én vertellen tegelijk. Daardoor kan je filmpjes, podcasts en live uitzendingen maken, maar je kunt ook aansprekend leren schrijven.

Dat is een kwestie van oefenen, en de opnames die je van jezelf maakt kan je daar heel goed bij gebruiken. Ga eens uitschrijven wat je in zo’n filmpje of podcast vertelt. Schrijf je eigen transscript en werk dat uit tot een goed lopende tekst. Die kan je dan mooi voor een blog gebruiken of voor een social media post, maar je kunt op die manier ook je hele boek schrijven.

Vertel je verhaal en neem het op, gewoon met een app op je telefoon, of rechtstreeks op je computer. Ik hoef jou natuurlijk niet te vertellen hoe je dat doet. Heb je geen tijd om alles vervolgens zelf uit te typen? (Eerlijk is eerlijk, dat kost best veel tijd…) Je kunt het ook laten doen, maar er is ook software die audio automatisch omzet naar tekst, of je kunt dicteren op je Mac zodat je verhaal meteen naar tekst worden omgezet.

Als je de tekst vervolgens goed bent nagelopen en hebt bijgeschaafd, kan er nog een redacteur naar kijken om de puntjes op de i te zetten. Maar de structuur is nu goed, en dat is het belangrijkste, want daarmee trek je je lezers door je verhaal. Doordat je schrijft zoals je praat versterk je dat effect, omdat ze het gevoel hebben dat je het rechtstreeks tegen hen hebt, en ze je leren kennen. En dat is dé manier om van je lezers klanten te maken, wat uiteindelijk het doel is als je een boek schrijft voor je bedrijf.

Schrijven zoals je praat

Hanneke de Wit
Hanneke de Wit, grafisch ontwerper en redacteur bij Tangram Studio en auteur van o.a. Van passie naar boek, hielp al vele ondernemers om een boek uit te geven en zo hun bedrijf te laten groeien.

Een boek maken is een prachtig project. Het helpt je om de doelstellingen van je bedrijf aan te scherpen en zal je meer voldoening geven dan je je ooit had kunnen voorstellen. En het mooiste is dat als jij een boek uitgeeft voor je bedrijf, het meer is dan alleen een aanvulling op je aanbod.

Een boek heeft iets magisch en is een prachtige marketingtool. Het geeft je autoriteit op je vakgebied, opent nieuwe deuren en zorgt ervoor dat je jezelf en je bedrijf kunt promoten op plekken waar je anders niet terecht was gekomen.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Meer lezen?

Beter leren schrijven? Ga meer lezen!

Beter leren schrijven? Ga meer lezen!

Beter leren schrijven, zodat je boek steengoed wordt en er niets op aan te merken valt. Willen we dat niet allemaal? Maar hoe doe je dat? Overal is wel iets uit te halen, en als je eenmaal gaat zoeken, zie je al gauw door de bomen het bos niet meer. En bovendien, waar haal je de tijd vandaan?

Lees meer
Hoe je tóch tijd vindt om je boek te schrijven: 6 tips

Hoe je tóch tijd vindt om je boek te schrijven: 6 tips

Je hebt het megadruk! Bestaande klanten blijven maar een beroep op je doen en steeds meer nieuwe klanten weten je te vinden. De schoorsteen moet roken, dus betaald werk gaat voor en je boek moet maar even wachten. Daar in dat stoffige mapje op je computer, waar het al tijden niets anders doet dan dat… Met deze 6 tips zorg je ervoor dat je boek tóch dit jaar nog af komt.

Lees meer
Hoe je met een goede boek cover meer boeken verkoopt

Hoe je met een goede boek cover meer boeken verkoopt

Wat denk jij? Wanneer is een boek cover goed? Of heb je daar nooit eerder over nagedacht? Is een cover goed als jij hem mooi vindt? Als de doelgroep hem mooi vindt? Of is er een magische formule voor en hangt het af van de gebruikte lettertypes en kleuren?

Uitgelicht

Hoe je met een goede boek cover meer boeken verkoopt

Wat denk jij? Wanneer is een boek cover goed? Of heb je daar nooit eerder over nagedacht? Is een cover goed als jij hem mooi vindt? Als de doelgroep hem mooi vindt? Of is er een magische formule voor en hangt het af van de gebruikte lettertypes en kleuren?

Lees meer

ZORG ERVOOR DAT JOUW BOEK ER KOMT!

Lees het eerste hoofdstuk van ‘Van passie naar boek’ en maak een vliegende start.

Van passie naar boek

Verzonden. Check snel je mail!