Bestel nu jouw exemplaar van Van passie naar boek!

Schrijven zoals je praat

Schrijven zoals je praat

door | 17 juli 2020 | schrijven

Maar, ik schrijf zoals ik praat. Is dat niet erg? Wordt mijn boek dan wel goed genoeg? De afgelopen weken stelden verschillende nieuwe klanten me die vraag. En heel eerlijk? Ik word daar blij van! Want dat betekent dat de boeken die zij aan het schrijven zijn heerlijk worden om te lezen.

Hoe ik dat weet? Dat zal ik je laten zien.

We beginnen even opnieuw:

Een aantal mensen heeft me de afgelopen tijd gevraagd of het erg is dat ze schrijven zoals ze praten. Ze vragen zich af of hun boek op die manier wel goed genoeg zal worden. Als mij zo’n vraag gesteld wordt, ben ik daar blij om. Want als iemand schrijft zoals hij praat, zal dat zorgen voor een boek dat fijn is om te lezen.

Die tweede versie voelt heel anders. Alle energie is eruit, je voelt je niet aangesproken en je hebt geen idee wie dat ‘aantal mensen’ dan is.

Gisteren hoorde ik een podcast waarin zelfs werd beweerd dat goede copywriting (tekst die bedoeld is om de lezers iets te laten doen, zoals een product bestellen) wordt geschreven zoals je praat. Ga maar na. Je bent bij een restaurant geweest en je hebt nog nooit zo lekker gegeten. Je spreekt je beste vriend (of vriendin) en zegt, echt, hier MOET je gaan eten! Zoiets heb ik nog nooit geproefd. Je omschrijft in geuren en kleuren hoe fantastisch het was, en je vriend kan door wat jij vertelt niet wachten om er ook te gaan eten.

Stel dat je zou denken dat je vriend je pas serieus neemt als je dit in zakelijke schrijftaal omschrijft. Daarvan hoef ik geen voorbeeld te maken he? Je snapt wel dat juist het enthousiasme in jouw verhaal de doorslag geeft.

Dat is precies de energie die je ook in je boek wil! Je lezers willen jouw verhaal horen, je leren kennen en jouw vuur en de passie voor je vak voelen. De enige manier waarop dat lukt, is als je schrijft zoals je praat.

Maar wat nou als je makkelijker praat dan schrijft?

Dan ben je niet de enige! Dat blijkt wel uit de hoeveelheid filmpjes en podcasts die op social media worden gedeeld. Hoewel er genoeg mensen zijn die liever achter hun toetsenbord blijven zitten (daar ben ik er een van), zijn er ook veel mensen die hun verhaal juist veel liever hardop vertellen.

Betekent dat dat je dan geen boek kunt schrijven? Nee, zeker niet! Het betekent dat je een voorsprong hebt op de rest, want blijkbaar kan jij een verhaal structureren én vertellen tegelijk. Daardoor kan je filmpjes, podcasts en live uitzendingen maken, maar je kunt ook aansprekend leren schrijven.

Dat is een kwestie van oefenen, en de opnames die je van jezelf maakt kan je daar heel goed bij gebruiken. Ga eens uitschrijven wat je in zo’n filmpje of podcast vertelt. Schrijf je eigen transscript en werk dat uit tot een goed lopende tekst. Die kan je dan mooi voor een blog gebruiken of voor een social media post, maar je kunt op die manier ook je hele boek schrijven.

Vertel je verhaal en neem het op, gewoon met een app op je telefoon, of rechtstreeks op je computer. Ik hoef jou natuurlijk niet te vertellen hoe je dat doet. Heb je geen tijd om alles vervolgens zelf uit te typen? (Eerlijk is eerlijk, dat kost best veel tijd…) Je kunt het ook laten doen, maar er is ook software die audio automatisch omzet naar tekst, of je kunt dicteren op je Mac zodat je verhaal meteen naar tekst worden omgezet.

Als je de tekst vervolgens goed bent nagelopen en hebt bijgeschaafd, kan er nog een redacteur naar kijken om de puntjes op de i te zetten. Maar de structuur is nu goed, en dat is het belangrijkste, want daarmee trek je je lezers door je verhaal. Doordat je schrijft zoals je praat versterk je dat effect, omdat ze het gevoel hebben dat je het rechtstreeks tegen hen hebt, en ze je leren kennen. En dat is dé manier om van je lezers klanten te maken, wat uiteindelijk het doel is als je een boek schrijft voor je bedrijf.

Schrijven zoals je praat

Hanneke de Wit
Hanneke de Wit is grafisch ontwerper met een passie voor boeken. In 2012 gaf zij haar eerste boek in eigen beheer uit. Sindsdien volgden er nog drie, en hielp ze vanuit haar ontwerpbureau Tangram Studio vele ondernemers om ook een boek uit te geven en zo hun bedrijf te laten groeien.

Een boek maken is een prachtig project. Het helpt je om de doelstellingen van je bedrijf aan te scherpen en zal je meer voldoening geven dan je je ooit had kunnen voorstellen. En het mooiste is dat als jij een boek uitgeeft voor je bedrijf, het meer is dan alleen een aanvulling op je aanbod.

Een boek heeft iets magisch en is een prachtige marketingtool. Het geeft je autoriteit op je vakgebied, opent nieuwe deuren en zorgt ervoor dat je jezelf en je bedrijf kunt promoten op plekken waar je anders niet terecht was gekomen.

Meer lezen?

Met deze 8 tips komt jouw boek er echt!

Met deze 8 tips komt jouw boek er echt!

Hoewel een boek schrijven niet vanzelf gaat, is het goede nieuws dat het je met deze 8 tips zeker zal lukken. Met als ultieme beloning: jouw boek dat straks vers van de drukker komt en overal verkrijgbaar is!

Lees meer
Hoe je een onweerstaanbare titel schrijft voor je boek

Hoe je een onweerstaanbare titel schrijft voor je boek

Hoe goed je boek inhoudelijk ook is, als je wil dat het verkoopt, dan heeft het in de eerste plaats een onweerstaanbare titel nodig.
Er zijn geen regels voor het schrijven van een goede titel en misschien is dat wel wat het zo lastig maakt. Want hoewel een boek uit duizenden zinnen bestaat, is dat ene zinnetje vaak het allermoeilijkst om te schrijven.

Lees meer
7 tips voor een onweerstaanbaar boekontwerp

7 tips voor een onweerstaanbaar boekontwerp

Weet je nog, de laatste keer dat je op zoek was naar een nieuw boek? Struinend door de plaatselijke boekwinkel, of gewoon thuis op de bank, op je telefoon bij je favoriete online boekhandel? Zonder dat je precies wist wat je zocht. Of misschien zocht je iets bij een bepaald onderwerp waar je meer over wilde weten, maar had je nog geen idee wat dat exact zou zijn.

Het succes van je boek valt of staat met een onweerstaanbaar ontwerp. Een goed ontwerp is als magie, maar het goede nieuws is dat er geen geheime toverformule voor nodig is.

Uitgelicht

7 tips voor een onweerstaanbaar boekontwerp

Weet je nog, de laatste keer dat je op zoek was naar een nieuw boek? Struinend door de plaatselijke boekwinkel, of gewoon thuis op de bank, op je telefoon bij je favoriete online boekhandel? Zonder dat je precies wist wat je zocht. Of misschien zocht je iets bij een bepaald onderwerp waar je meer over wilde weten, maar had je nog geen idee wat dat exact zou zijn.

Het succes van je boek valt of staat met een onweerstaanbaar ontwerp. Een goed ontwerp is als magie, maar het goede nieuws is dat er geen geheime toverformule voor nodig is.

Lees meer

ZORG ERVOOR DAT JOUW BOEK ER KOMT!

Vraag nu het gratis eerste hoofdstuk aan en maak een vliegende start!

Van passie naar boek

Verzonden. Check snel je mail!